Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
Kehrä Hot
 
Kehrä 2015-02-18 19:16:28 Jästipää
Arvosana 
 
3.5
Jästipää Arvostellut: Jästipää    February 18, 2015
Top 10 Arvostelijat  -   Kaikki arvostelut

Tarinan alku kuvaa hienosti maailmaa ja miljöötä jossa eletään. Tässä on sen verran alkua, että herättää kyllä jo lukijan kiinnostuksen. Sinänsä hyvin kirjoitettua tekstiä, joskin jonkin verran kielellisiä virheitäkin oli. Heti alussa oli minusta pieni ristiriitaisuus, joka nousi minulle lukijana esille eli "Näin on ollut aina ja on aina oleva. Mutta sinä vuonna, jona aurinkoa ei ole tervehtimässä ainutkaan Pohjolan asukas, jää aurinko iäksi taivaanrannan taa." Ensin sanotaan että näin on aina oleva ja seuraavassa lauseessa tämä kumotaan. Ehkä nillitän nyt pienistä, mutta kun se nyt minua hieman ärsytti, niin päätin mainita... :)

Sitten kysyit ideoita miten saada ideasta kiinni. Tarkoituksesi on siis kirjoittaa Kehrä nimisestä lapsesta. Heti täytyy sanoa, että vaikka olen aika paljon lukenut fantasia kirjallisuuttakin, niin en voi väittää olevani genren asiantuntija. Mielestäni viimeinen lause kuitenkin osoittaa mihin suuntaa ehkä voisi tarinaa viedä. Eli aurinko pimenee ja sitten alkaa ankara pohdinta, miten se herätetään. Ehkä siihen tarvitaan joku loitsu, taika, esine tms. jonka hankkimisessa tai pimeyden torjunnassa Kehrällä on olennainen osuus. Ehkä hän on se ennustusten tai ikiaikaisten tarujen/runojen hahmo, joka tiedetään Suvetareksi tms. Ehkä nämä ideat ovat turhan kliseisiä, mutta sellaisia tuli nyt ensimmäisenä mieleen... Ehkä voisit lähteä viemään tarinaa sillä tavalla eteenpäin, että ensin suunnittelet päähenkilöt, mietit millainen hahmo on Kehrä, mistä hän on, millainen luonteeltaan jne. Samalla tavalla mallinnat maailmaa ja kaupunkeja tms. missä eletään. Ehkä sitä kautta syntyy oivallus, joka tuottaa juonenkäänteitä ja tarinalle punaisen langan...?

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
10
Report this review

Kommentit

1 kohdetta - näytetään 1 - 1
Järjestys 
Lil Sparrow
February 20, 2015
Report this comment
WAU! Niin pitkä arvostelu... *o* KIITOS! Kiitos ihan valtavasti! Olen ihan sanaton...

Voi ei, huomasin itse vasta nyt tuon ristiriitaisuuden. Se pitää tosiaan korjata. (Olen huomannut, että käytän liikaa sanaa "tosiaan".) Olet kommentoinut niin moneen tekstiini... Kiitos vielä kerran!!!

Osuit naulan kantaan siinä, mitän olin kaavaillut Kehrän varalle. Hän olisi jonkinlainen avaintekijä auringon herättämisessä. Tähän tekstiin sain innoituksen Kalevalasta ja pohjoismaalaisesta mytologiasta. Haluaisin jotenkin pitää mytologia-vaikutelmaa yllä. Ehkä se onnistuu juuri luomalla paikkoja ja hahmoja, jotka muistuttavat etäisesti Kalevalan ja mytologian tunnettuja hahmoja...? Mielestäni kliseet eivät ole pahasta. Niitä on hyvä olla jonkin verran, muttei liikaa.

Kiitos vielä ideoistasi ja palautteesta!! Ehkä Kehrä vielä joskus herää henkiin!
1 kohdetta - näytetään 1 - 1
Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS