Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
JOUTSENKUNINGATAR - Luku 3: Salaisuuksia 2015-03-09 19:29:24 Jästipää
Arvosana 
 
4.0
Jästipää Arvostellut: Jästipää    March 09, 2015
Top 10 Arvostelijat  -   Kaikki arvostelut

Nyt alkaa tarinaan tulla varsin mielenkiintoisia käänteitä ja juonellisesti päästään olennaisimman äärelle. Kirjoitat kyllä varsin hyvin. Luin tätä ekalla kerralla niin keskittyneesti etten huomannut tuijottaa kirjoitusvirheitäkään. Oli siellä pari, mutta ei hurjasti. Hyvä tunnelma säilyy, nyt hieman synkempään suuntaan, kuten tarinan kannalta kuuluukin. Avan lapsen viattomuudesta kumpuava toiveikkuus antaa odotuksen, että asiat alkavat kohta mennä pieleen... :) Nyt tässä on myös selvästi taas jo enemmän sadun tuntua.

Pari juttua kuitenkin jäi hieman häiritsemään...

Joutsen on aika kookas lintu, joten se hieman häiritsi, että kun Ava oli piilottanut linnun nyyttiinsä selän taakse, mutta isä ei sitä edes huomannut, että siellä joutsen oli. No, tämä on fantasiatarina ja ehkä tässä maailmassa joutsenet ovat pienempiä? :) Koska tekstissä viitattiin, että tarinoita oli kuultu, miten jotkut noidat saattoivat ottaa eläimen muodon, heräsi heti ajatus, saattaisiko tämä joutsen olla itse asiassa... ? Ehkä jätän vielä tämän arvailukseni ja luen jatko-osat, osunko oikeaan...

Jossain kohtaa käytit sanontaa täynnä kuin turusen pyssy. Ei tähän tietääkseni sinänsä mitään sääntöä ole, enemminkin kyse on vain minun henk.koht. mielipiteestäni, mutta minua aina häiritsee, jos tällaisissa fantasia tai scifi jutuissa käytetään sanontoja, jotka suoraan yksilöi sanonnallaan jotain tiettyä aikaa/kansalaisuutta/paikkakuntaa tms. Nyt tämä turusen pyssy tietenkin suoraan viittaa suomalaiseen perinteiseen sanontaan ja siis Suomeen, mutta kun tarinassa ollaan jossain fantasiamaailmassa, niin tämä luo minulle kontrastin. Ehkä nillitän nyt turhasta ja useimmille lukijoille tämä ei ehkä ole häiritsevää...

Kaikesta huolimatta tarina on minusta vahva ja jatkuu erinomaisesti tässä kolmannessakin luvussa... :)

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
10
Report this review

Kommentit

1 kohdetta - näytetään 1 - 1
Järjestys 
Lil Sparrow
March 14, 2015
Report this comment
Kiitos palautteesta!

Joo, nuo sanonnat voisi kyllä vaihtaa toisiin. Murteelliset ilmaisut vain ehkä värittävät hahmojen puheenpartta ja kun Suomessa ollaan, miksen käyttäisi olemassaolevia murteita? :-) Englanniksihan tämä luonnistuu varmaan helpommin.

Tarkoitin kyllä joutsenen isoksi. Epic fail.
1 kohdetta - näytetään 1 - 1
Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS