Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
Sairaguon pihka 2016-02-12 15:39:58 peka
Arvosana 
 
2.5
peka Arvostellut: peka    February 12, 2016
Top 10 Arvostelijat  -   Kaikki arvostelut

Moi.
En pitänyt tästä niin paljon kuin tuosta edellisestä. Eritoten minua jäi tällä kertaa vaivaamaan se, että en oikein osannut kuvitella mielessäni kirjoituksen maailmaa. Tämä on kirjoitettu fantasia osion alle, eli silloin voinen olettaa että maailma voi olla periaatteessa mitä vain. Minulle tuli maailmasta kaksi, tai jopa kolmijakoinen tunnelma. Päähenkilö tuli jonkinnäköisestä agraariyhteisöstä. Kaupungissa on elementtejä jotka voisivat, näin länsimaisesta katsontakannasta näkien, olla tyylillisesti joko lähi-idästä, tai jostain kaukasukselta. Toisaalta on turismia, toisaalta ilmeisesti jonkinlaista luokkayhteiskuntaa. Mutta nämä kaikki ovat jotenkin määrittelemättömästi olemassa. Vai ovatko? Minua lukijana vaivasi koko ajan se, että en oikein tiennyt mikä tämä maailma ympärillä oli? Ja, tämä siitä huolimatta, että tarinalle itsessään ympäristöllä ei ollut juuri merkitystä. Tarina itsessään oli enemmänkin päähenkilön omaanalyysiä itsestään. Ei siinä mitään, mutta miksi? Edellisen tekstisi palautteessa kirjoitin, että epämääräisyys ja päämäärättömyys, olivat kaksi sanaa jotka minulla pyörivät mielessä lukiessani. Samat sanat pyörivät mielessäni tässäkin tekstissä. Missä oli motiivi sille, että minun pitäisi lukea päänkilön itseanalyysiä? Varsinkin kun alusta asti on selvää että kyseessä on fiktiivinen hahmo. Koukkua veteen Toukka!  Lukijalla pitää olla motiivi. Jos tämän tekstin päähenkilö olisi esimerkiksi ollut todellinen henkilö, siinä olisi ollut jo motiivia kyllikseen. Nyt tarina tapahtuu mielestäni enemmän sinun päässäsi. Eikä niinkään kertomuksena lukijalle. Ja huomio(!), minä muoto ei ole tähän syypää. Vaikkakin lisää ehkä asteen vaikeutta. Mulla oli pari huomiota ihan tekstistäkin ihan lausetasolla, mutta nyt olen ainakin toisen niistä hukannut. Jummi-jammi. Lyhyt huomio kuitenkin eräs-sanailun käytöstä. Eräät tapahtumat(joita en ala sinulle selittämään), eräs henkilö(josta en sinulle kerro mitään). Vältä näitä. Ne kuulostavat menneen maailman stereotypisilta ilmaisuilta, jotka ainoastaan aiheuttavat hämmennystä lukijassa. Sen sijaan voit kirjoittaa: Eräät tapahtumat(joista aion teille nyt kertoa). Olen itsekkin joskus kirjoittanut tämän tyylistä tekstiä ja koen lajityypin ainakin itselleni vaikeaksi. Kirjoittamiesi arvostelujen perusteella(kirjoitat todella hyviä palautteita, annetaanpas aplodit Toukalle!) en ihmettele, että sinulla on rohkeutta kirjoittaa näinkin haastavasta kulmasta ja tähtäät melko korkeaan maaliin. Merkityksellinen ilmaisu on uskallusta kertoa rohkeasti siitä, mitä mielessä liikkuu. Ja näin juuri mielestäni teet. Tällä hetkellä tekstisi vielä hapuilee. Mutta kuka tietää huomisesta.

Kiitos tekstistä.
-peka

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
10
Report this review

Kommentit

3 kohdetta - näytetään 1 - 3
Järjestys 
Toukka
February 12, 2016
Report this comment
Terve taas, peka.

Näitä arvosteluja lukiessa oppii ihmisistä aika helvetisti enemmän, kuin tuolla forumin puolella. Tai niin haluan kuvitella. Kuinka iso osa siitä on nettipersoonaa, ja kuinka iso osa oikeaa, siitä en kommentoi, mutta jatkan kuvittelujani.

Kiitos taas kattavasta palautteesta. Negatiivinen ja täsmällisesti huomioiva palaute on ainoa hyvä palaute jos vähän kierommasta kulmasta katsotaan. Hyvällä palautteella päädytään usein tason ylläpitoon, negatiivisella palautteella taas kehitykseen. Kehitys tuntuu ainakin itselleni paremmalta, kuin jonkun tason ylläpito; kehitys motivoi.

Maailman luonti on jännä juttu. Ei mun tarvitsisi varmaan enempää kirjoittaakaan, koska tämä on vain kommenttiosio. Jotkut tosiaan tuntuu olevan sitä mieltä, että haluavat mahdollisimman vähän tietoja. Jotkut taas haluaa paljon tietoja. Uskon, että tämä selviää osin itsestään jos kirjoittaja tuntee perusteellisemmin fiktiivisen hiekkalaatikkonsa ja sen sisältämät juonet. Näitä novelleja kirjottaessa en tiennyt juurikaan maailmasta.

Teksti toimi prologina. Yritin esitellä kaikki tulevaan juoneen liittyvät hahmot ja miljööt. Useille kasvutarinoille tyypillisesti ajattelin aloittaa päähahmon esittelyllä, joskin hyvin maltillisesti.

Ehkä olisin tosiaan voinut kirjoittaa tekstin lomaan jo jotain AKTIIVISIA kytköksiä juoneen. Hyvä pointti. Nyt kun mietin asiaa, niin tuntuu, että itse olisit saanut enemmän potkua tästä jos olisin kirjoittanut alkupäähän parilla virkkeellä jotain joka olisi aktivoinut juonta ja saanut lukijan etsimään mielestään sopivia johtolankoja? Ns. lukijan aktivointia. Itse pidin prologini tyyliä juustoisena, koska olen huomannut sen olevan klisee. Tosin ajoittain edelleen menestystä tuova klisee. Eli valmistella lukija tuttavallisella tavalla hahmoon kirjoittaen maailmasta sillä tavalla, joka kertoo jotain päähahmon ajatusmaailmasta. Hahmokeskeiset teokset nojaavat välillä ihan räikeästikin hahmonsa välitykseen kaiken muun kustannuksella.

Olen tietoinen eräs-sanan, kuten muidenkin epämääräisyyttä ilmaisevien sanojen käytöstä. Käytin eräs -sanaa tekstissä vain kerran, koska en ajatellut sen olevan rumaa keskustelullisessa kirjoitustavassa.

Kiitos lopun kehuista ja rohkaisuista. En tosiaan ole kirjoittanut kuin yhden käden sormilla novelleja. Kaksi niistä olette jo nähneetkin. Olen siis vielä litimärkä korvien takaa. Kirjoittaja.fi on osa alkutaivaltani. Haluan negatiivista palautetta, koska tällä hetkellä kokeilen eri tyylejä. Omaa tyyliä en sanoisi omaavani. Tarkastelen työkalujani ja kyselen jengiltä, että mitä niillä tehdään ja miten niitä kuuluu pitää kädessä. Minulla on kolme muuta novellia, jotka ovat taas aivan erilaisia kuin nämä kaksi. Niiden tyylit ovat taas niin kesken etten voi näyttää niitä vielä. Aikanaan.

Kiitos!

- Toukka
In reply to an earlier comment
Arska
February 13, 2016
Report this comment
Luettuani tämän vastauksesi kommenttiin, nousee väkisinkin mieleeni aiempi totaemuksesi: " meissä on samaa.." oliko se nyt sanatarkasti noin, mutta ajatustasolla kyllä.
Totean tässä nyt saman. Ajattelemme kriittisestä palautteesta samalla tavalla. Samoin tässä vastauksessasi on paljon yksityiskohtia, joiden suhteen olen samalla ajatuslinjalla.

Kirjoituksista annettu palaute vaihtelee suuresti sen mukan, kuinka yksittäinen lukija löytää aiheen sisällön, ja kuinka hän sen kokee. Jokainen kohtaa tekstin omista lähtökohdistaan, ja omalla tavallaan. Yksi tykkää yhdenlaisesta huumorista, toinen voi pitää sitä mauttomana. Yksi pitkistä ja kuvailevista lauserakenteista, jollekin lyhyet selkeät lauseet luovat tekstiin sykkeen, joka kantaa.
Kirjoittaja kirjoittaa omista lähtökohdistaan, ja joillakin on kyky rakentaa ilmaisunsa niin kattavaan muotoon, että siitä saavat mahdollisimman monet kiinnostavan otteen.
Palautteesta voi aina ammentaa oppia, ja kohennusta niihin kohtiin, jotka tekstissä tökkii, mutta vain kirjoittamalla oppii kirjoittamaan. Lukemalla paljon täydentää omaa sanavarastoaan, ja saa vaikutteita tekstin sujuvaan luomiseen.

Kirjoittamisen iloa.

---Arska---
In reply to an earlier comment
peka
February 17, 2016
Report this comment
Terve,
Pari kommenttia. Ensimmäinen ei niinkään liity tekstiisi, mutta yleisenä huomiona. Tämä tosiaan on "vain" kommenttiosio, mutta oikeastaan ainoa kunnon paikka koettaa käydä keskustelua yksittäisestä tekstistä. Sivustolla on valitettavasti rajoituksensa ja esimerkiksi jos joku täällä esittää kommentissa kysymyksen tai kommentin niin minun pitää siitä tietääkseni käydä joka hemmetin kirjoittamani palaute erikseen läpi. Harmittaa yleisellä tasolla että ei tule minkäänlaista ilmoitusta siitä että kommenttiini on vastattu. No se siitä.

Palstalaisten persoonallisuudesta tuskin oppii tällä palstalla juuri mitään. :) Eikä kai ole tarkoituskaan. Mutta sen oppii että mielipiteitä on monia.

Komppaan vielä Arskaa ja omaa aiempaa palautteen kommenttiani edelliseen tekstiisi. Kritiikkiinkin täytyy suhtautua kriittisesti(mutta avoimin mielin). Mielipiteitä on monenlaisia. Ja suurin erottava tekijä lukijan ja kirjoittajan välillä on se mitä kirjoittaja ei kirjoittanut. Se jäi vain kirjoittajan päähän. :)

Diipa-diipa-dippa-dippa!
-peka
3 kohdetta - näytetään 1 - 3
Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS