Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
Piru sinut vieköön osa 6 ja 7 2015-05-07 22:41:02 hansson
Arvosana 
 
3.0
hansson Arvostellut: hansson    May 08, 2015
Top 50 Arvostelijat  -   Kaikki arvostelut


Kiitos taas illuusia tarinan jatkosta. Huh huh, heti aloitettiin suolihipalla :D

Poimin tämän lauseen:

Sitten hän kasteli esiliinansa lammessa ja alkoi puhdistaa Jaakon kasvoja verestä jotenkin äidillisillä eleillä.

Jos kertoja olisi esimerkiksi Matti, hän voisi mielestäni kuvailla, että Sini puhdisti Jaakon kasvoja "jotenkin äidillisillä eleillä". Tässä tapauksessa muuttaisin kuitenkin tuota lausetta seuraavasti: ...ja alkoi puhdistaa Jaakon kasvoja. Eleissä oli jotakin äidillistä.

En tiedä, osasinko selittää mitä hain tällä!


Sitten:
He tunsivat toistensa salaisuuksien taakan, eivätkä tienneet mitä olisivat niillä tehneet.

Tämän lauseen ajatus on minusta pysäyttävä, mutta se vaatii vähän muokkausta. Virkkeen jälkimmäisessä lauseessa tarkoitetaan varmaankin viitata salaisuuksiin, mutta nyt siinä viitataan taakkaan. Näin ollen tuo "niillä" ei sovi. Sille-sana viittaisi tuohon taakkaan, eli "...eivätkä tienneet, mitä olisivat sille (taakalle) tehneet." Joka tapauksessa se, mitä tuolla lauseella haet, kuvastaa hienosti kolmikon avuttomia tuntemuksia.


Jotkut neuvovat, että tekstistä pitää karsia kaikki ylimääräinen. Itse en ehkä ole ihan täysin sen kannalla, (

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
10
Report this review

Kommentit

5 kohdetta - näytetään 1 - 5
Järjestys 
hansson
May 08, 2015
Report this comment

Joo-o en tiedä mitä tapahtui, mutta koko palautteeni ei tullut tuohon mukaan! Tässä siis loppuosa:


Jotkut neuvovat, että tekstistä pitää karsia kaikki ylimääräinen. Itse en ehkä ole ihan täysin sen kannalla, (
In reply to an earlier comment
hansson
May 08, 2015
Report this comment
Eipä koko vastaukseni vieläkään näy, en ainakaan itse näe sitä...

May 08, 2015
Report this comment
Hei taas Hansson ja kiva että olet jaksanut lukea ja kommentoida tätä tarinaa. :) Toimiva korjausehdotus, ymmärrän pointtisi oikein hyvin.

Kyllä minä ainakin näen loppuosankin tuosta palautteesta eli ei hätää (ellet sanonut jotain sen jälkeen että et ole itse täysin sen kannalla että tekstistä pitäisi karsia kaikki ylimääräinen.)

Olisi muuten kiva tietää myös tässä vaiheessa tarinaa että mitä mieltä olet siitä miten ajankuva tarinassa välittyy? (Tähän saa toki muutkin vastata.) Tuntuvatko hahmot uskottavilta keskiajan ihmisiltä tai onko löytynyt jotain sellaisia piirteitä jotka aikaan nähden tuntuvat liian moderneilta? Toimiiko murteellinen puhetapa?

Kiitos palautteesta ja kiinnostuksestasi tarinaani kohtaan!
In reply to an earlier comment
hansson
May 08, 2015
Report this comment
Hei illuusia, palautteeni jatkui vielä tuon karsimisosion jälkeen, mutta en tiedä mihin se katosi!! Yritän vielä uudelleen.

Eli en ole täysin pelkistämisen kannalla, mutta mielestäni omaa tekstiään kannattaa tarkastella siitäkin vinkkelistä, että onko mahdollisesti jotain, minkä poistamalla teksti soljuu paremmin. Esimerkkilause tekstistäsi: Ensimmäistä kertaa elämässään kaikki puhuivat täysin avoimesti kaikesta mitä heille oli tapahtunut, laskivat täydellisesti kaikki suojuksensa toistensa edessä, kunnes mitään salaisuuksia ei enää ollut kerrottavana.

Sitä voisi latvoa esim. seuraavasti: Ensimmäistä kertaa he puhuivat avoimesti kaikesta, mitä heille oli tapahtunut. He laskivat kaikki suojuksensa toistensa edessä, kunnes salaisuuksia ei enää ollut.

Noita kannattaa miettiä ja makustella, mikä itsestä oikealta tuntuu.

Minusta olisi hauskaa, jos Sini olisi vähän kajahtanut ja nauttisi kirveen kanssa heilumisesta :) Kyllähän hän on voinut vinksahtaa kaiken kokemansa jälkeen. Kun hän tarttui kirveeseen, päässäni alkoi soida "Lizzie Borden took an axe..." Mutta minulla on paha tapa toivoa psykopaattia tarinaan kuin tarinaan :) Lukisin mielelläni, mitä olet Sinin ja toisten pään menoksi juoninut.

Ajankuvan välittymisestä. Olen tykännyt kaikesta vanhasta, mitä tarinassasi vilisee. Erityisesti kaikki vanhat uskomukset tekevät tarinasta kiinnostavan. Minulle ei ainakaan ole pistänyt silmään mitään liian modernia.
Murteellisesta puhetavasta en ole varma, vierastan sitä ehkä jotenkin. Mutta se on taas minun ongelmani, eikä varmaan asia ole kaikkien kohdalla niin.

Kokeilenpa, jääkö nyt tämä koko teksti näkyviin! :)
In reply to an earlier comment

May 09, 2015
Report this comment
Kiitos uudelleen. Tämän tarinan kaikki hahmot ovat kyllä varmaan enemmän tai vähemmän vinksahtaneita, se onko Sini psykopaatti jää sitten ehkä lukijan päätettäväksi. :)

Kiva kuulla että en ole tehnyt mitään moderneja virheitä tarinassani. :) Itsekin olen vähän kahden vaiheilla tuon murteellisen puhetavan kanssa - toisaalta olisi aika outoa jos talonpojat keskellä ei mitään puhuisivat kirjakieltä keskiajan Suomessa mutta toisaalta en myöskään halua että murre on tahattoman koomista tai ärsyttää lukijaa. Vaikeita asioita.
5 kohdetta - näytetään 1 - 5
Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS