Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
Luihin ja ytimiin 2018-04-02 07:09:07 Anuriina
Arvosana 
 
3.0
Anuriina Arvostellut: Anuriina    April 02, 2018
Top 500 Arvostelijat  -   Kaikki arvostelut

Hei iBOB!

Opiskelen kirjoittamista Jyväskylän avoimessa yliopistossa. Opintoihin kuuluu jakso nimeltä palautetaidot. Yksi tehtävä on antaa palautetta jollekin kirjoittajalle. Luin tarinasi Luihin ja ytimiin ja ajattelin käyttää sitä harjoituksessani. Sopiiko sinulle, että tekstisi ja antamani palautteen lukee myös jakson ohjaava opettaja?

t. Anuriina

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
10
Report this review

Kommentit

7 kohdetta - näytetään 1 - 7
Järjestys 
iBOB
April 02, 2018
Report this comment
Hei Anuriina!
Olen otettu :D Voit toki käyttää tekstiäni vapaasti tehtävääsi.
iBOB
April 04, 2018
Report this comment
Voitko lähettää tehtävän valmiiksi saatuasi arvostelusta kopion minulle?
In reply to an earlier comment
Anuriina
April 11, 2018
Report this comment
Kiitos! Pyrin saamaan homman eteenpäin viikon kuluessa. Laitan sinulle kopion, kun tehtävä on valmis.
In reply to an earlier comment
iBOB
April 11, 2018
Report this comment
Hienoa:)
In reply to an earlier comment
Anuriina
April 19, 2018
Report this comment
Hyvä iBOB,
kiitos tekstistäsi ja luvasta saada käyttää sitä opintojeni harjoitustehtävässä.

Tekstisi aihe on ajankohtainen ja puhutteleva. Kemiallisten aseiden käyttöön liittyvä uutisointi tuo tarinasi lähelle lukijaa. Tarinan sisältö on kiinnostava juuri ajankohtaisuutensa vuoksi ja mielestäni aiheessa riittäisi aineksia pidempäänkin kertomukseen. Minulle tulee mieleen johonkin lehteen kirjoitettu jatkokertomus. Jännitys lisääntyisi entisestään, jos korun symboliikkaa avaisi lisää. Jaana voisi innostua kaivamaan väitöskirjansa esille ja lukemaan tutkimustaan. Maininta, että esineiden symboliikka oli tutkimuksen pääaihe, lunastaisi tarinan viimeisen lauseen hienosti.

Tarinasi jakautuu selkeisiin jaksoihin: koti, eduskunnan istuntosali, eduskunnan vessa ja sairaala. Näiden kautta tarinasi rytmi on hyvä. Myös dialogin ja kerronnan vaihtelu rytmittävät tekstiäsi hienosti. Mikäli innostut jatkamaan tämän tarinan parissa, on mahdollista laajentaa jokaista osaa. Alun kohtaus kotona on mielestäni hyvä pitää napakkana, niin kuin se on nytkin. Ihan ensimmäisen virkkeen jakaisin kahtia. Istahtaminen korostuu, jos sen jälkeen tulee piste ja kahvin hörppääminen on omassa virkkeessään. Istuntosalissa tekstisi on vailla dialogia, mikä tuo esille hyvin aiheen puuduttavuuden lukijan kannalta. Lisäämällä yksityiskohtia lakialoitteesta tulisi kansanedustajan työn koukeroisuus vieläkin selkeämmäksi. Olet kuvannut hyvin pahoinvointia ja oksentaminen saa huonon olon lukijalle, hienoa. Sairaalassa ottaisin alkuun Jaanan näkökulman, jossa hän herää sairaalavuoteella ja huomaa kaikki kertomasi asiat: potilasasu, kanyyli, jäljet otetuista kokeista, lääkäri kansion kanssa vuoteen vierellä. Sairaalakohtauksen vauhti on melko nopea ja tässä olisi oiva paikka jatkaa tarinaa. Poliisien tutkimukset vievät usein aikaa enemmän kuin seuraavaan päivään.

Poistaisin: “Kirjeessä luki:”, “tulija esittäytyi.”
Tarkistaisin dialogien välimerkit kuntoon. Itse käytän mielummin vuorosanaviivaa. Dialogi toimii monessa kohdassa hyvin ilman johtolausetta.
Kirjoittajaopintojeni myötä olen oppinut muokkaamaan tekstejäni palautteen saatuani. Aluksi vieroksuin kovasti omasta mielestäni valmiin tekstin muokkaamista jälkeenpäin. Nyt olen huomannut sen olevan antoisaa ja kiinnostavaa. Suosittelen samaa sinulle iBOB, sinulla on hyvä ote kirjoittamiseen. Kerronnallasi saat lukijan tarinaan mukaan, se on hieno taito!
In reply to an earlier comment
Anuriina
April 19, 2018
Report this comment
Hei vielä iBOB!

Kun saan palautteen opettajaltani, laitan sinulle tätä osiota koskevat kommentit. Hyvää kevättä!
T. Anuriina
In reply to an earlier comment
iBOB
May 03, 2018
Report this comment
Kiitos:). Olen varma, että niistä on apua. Tuossa edeltävässäkin kommentissa on paljon hyviä huomioita.
7 kohdetta - näytetään 1 - 7
Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS