Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
Kuolema pyytää anteeksi. 2014-11-09 19:09:36 TarraLeguaani
Arvosana 
 
2.5
TarraLeguaani Arvostellut: TarraLeguaani    November 09, 2014
Top 10 Arvostelijat  -   Kaikki arvostelut

Aikaisemmat kommentoijat ovat kiltisti antaneet hyvää palautetta. Molemmat puhuvat samoista asioista, ja olen heidän kanssaan samaa mieltä.

Tässä muita huomioita, jotta opit paremmaksi kirjoittajaksi:

Alussa teksti hyppää odottamatta alkuselostuksesta tapahtumiin. Pehmentäisin tätä siirrosta.

"Sitten vanha rouva kysyi..." Mistä tämä vanha rouva tuli yhtäkkiä? Sinun tulee pohjustaa asiaa hieman.

"Tunsin kuinka käteni taittui rekan alle ja siihen se sitten jäi." Hieno lause!

Vaikutat hyvin nuorelta kirjoittajalta. Siltikin oikeinkirjoitus tulisi tarkistaa, eli aina kannattaa lukea tekstinsä hyvin ennen. Useat kirjoitus- ja näppäilyvirheet saavat huolimattoman olon aikaan. Jos jätän mahdolliset näppälyvirheet huomiotta, tässä muutamia, josta voi ottaa oppia seuraavaa kirjoitelmaa varten:
- Yht'äkkiä -> voi kirjoitta yhtäkkiä
- kierrettäisi -> kierrettäisiin
- alkoi itkemään -> alkoi itkeä. Alkoi-sanan jälkeen tulee verbi perusmuotoon.
- sini-silmineen -> sinisine silmineen olisi tähän paras vaihtoehto. Yhdyssanana se olisi: sinisilmineen. Väliviivaisista yhdyssanoista alempana.
- niinkuin -> niin kuin
- viisi yli kahdeksalta -> viisi yli kahdeksan
- tyttö ryhmää -> tyttöryhmää / kauppa keskukseen -> kauppakeskukseen / happi kone -> happikone / aivo veren vuodon -> aivoverenvuodon / pari kymmentä -> parikymmentä / valko pukuinen -> valkopukuinen / pilvi portaat -> pilviportaat. Tarkista yhdyssanat.
- Minun pari -> minun parini. Jos tulee omistussana eteen (minun, sinun, meidän yms.), tulee sen jälkeen omistettavaan sanaan pääte (-ni, -si, -mme yms.)
- Älä luule että sinä minun pari olet -> Älä luule, että sinä olet minun parini. Mieti sanajärjestystä.
- väli-tunnin -> välitunnin. Viiva tulee yhdyssanan väliin vain, jos yhdistettävät osat ovat samoja vokaaleja, esim. linjA-Auto/launtaI-Ilta/murtO-Osa.
- scootterillani > skootteri ihan suomalaisittain.
- Joku esti hymyilemisen -> jokin esti hymyilemisen. Joku viittaa aina henkilöön. Jokin viittaa asiaan.

Pilkkuja ja pisteitä kannattaa käyttää rytmittäessä tekstiä ja saaden sen näin sujuvammaksi, esimerkiksi:
"Joten päätin mennä kaupunkiin tiesin että kaikki tytöt meidän luokalta meni joka päivä kaupunkiin enkä siksi mennyt juurikaan kaupunkiin mutta nyt oli eri asia."
-> Joten päätin mennä kaupunkiin. Tiesin, että kaikki tytöt meidän luokaltamme menivät joka päivä kaupunkiin, enkä siksi mennyt juurikaan sinne. Mutta nyt se oli eri asia.

Kivat väliotsakkeet olit keksinyt ja se itsessään rytmitti tekstiä. Juoni oli hyvä, vaikkakin surullinen alusta loppuun. Tässä kirjoitettiin kärjistetyistä tunteista, mutta teini-ikä on aika kärjistettyä aikaa. Juoni eteni hyvää tahtia ja loogisesti.

Tästä saat olla ylpeä, kun osaat kirjoitta repliikin jälkeiset oikein:
" Äiti... Mitä tapahtui?" kysyin.
HYVÄ! :)

(Arvioinnissa otettu arvioitu ikä huomioon)

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
10
Report this review

Kommentit

Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS