Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
Naapurusto tutuksi 2015-05-13 19:59:34 Taruh
Arvosana 
 
4.0
Taruh Arvostellut: Taruh    May 13, 2015
Top 10 Arvostelijat  -   Kaikki arvostelut

Kiitos, että olet ladannut tekstejäsi tänne! Täytyy sanoa, että tämän novellin lukeminen oli hauskaa ja tuli kyllä hihiteltyä. Päähenkilö toi vahvasti mieleeni muuan tuttavani, mutta ei siitä sen enempää. :D

Kirjoitustyylisi on omaperäinen. Näin mielikuvissani, kuinka seison tarinan levottoman emännän vieressä, kuuntelen hänen juttujaan ja seuraan tämän mukana naapuritalosta toiseen. Dialogi on mahtavan todentuntuista! Olet päätynyt sanojen suhteen jännään kirjakieli/murre-ratkaisuun...mutta pidin siitä. Tärkeintä on, että kerronta sopii päähenkilön suuhun ja luonteeseen.

Tekstinlukua hankaloittaa vain sekavat aikamuodot. Enimmäkseen tarina kulkee preesensissä, mutta välillä loikitaan imperfektiin. Pyri pitämään tarina jommassa kummassa (ehkä mieluummin preesensissä?), mutta älä molemmissa.
Toinen hiomista vaativa juttu on kappalejaot. En ole itsekään kappalejaossa mikään maestro, mutta onhan se tosiasia, että vähän selvemmät kappalejaot auttavat lukemisessa. :)
Ja sitten vielä sellainen juttu, kuin pilkut. Esim. pilkku tulee "mutta" ja "että"-sanojen eteen. Kertaa pilkkusääntöjä vielä vähän, niin hyvä tulee.

Tekstissä on kaiken kaikkiaan erittäin hyvää, rentoa ja arkisen mukavaa tunnelmointia. Tarina on lämpimän hupaisa ja värität sitä humoristisella otteella. Kuvailupuoli pelaa myös mainiosti. Ai että tykkäsin.

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
30
Report this review

Kommentit

4 kohdetta - näytetään 1 - 4
Järjestys 
Sari68
May 14, 2015
Report this comment
Kiitos! Emäntä tässä itse vastailee ja se samainen emäntä joka todellakin on tuon kaiken kokenut. En osaa lukihäiriöni takia noita pilkkuja ym ym hienouksia, mutta kaikkeni yritän. Tarinani ovat blogistani Willa Jussila joka kertoo sen ehtasta emännästä joka itse juurikin olen. Eletystä elämästä, tarinasta sen oikeilla nimillä ei hienostellen ja muuttaen jonkun muun mieleiseksi. Olenhan se oman elämäni enkeli...
Sari68
May 14, 2015
Report this comment
Tervetuloa lukemaan Willa Jussila blogia. Siellä kerron eletystä elämästä jonka itse olen kokenut, omia murteitani käyttäen tuplapisteitä viljellen, koska se on se minun juttuni. Minulla on yli 50 000 lukijaa nautin kirjoittamisesta. En puhu sanoista niin kuin muut haluavat vaan sanon sanat suoraan ja niitä muuttamatta eli jos parisuhde rakoilee niin sen myönnän suoraan en jaarittele ja muunna toisten suuhun sopivammaksi. Tervetuloa lukemaan ja tutustumaan Oman elämänsä enkeliin..eli tähän emännyyteen joka olen minä!
In reply to an earlier comment
Taruh
May 15, 2015
Report this comment
Okei, no se kun kerroit olevasi tekstisi päähenkilö, avasi tarinaa heti. Ajattelinkin, että olet joko onnistunut saamaan tekstiin todella aidontuntuiset hahmot tai sitten kirjoitus perustuu tosielämään...:)

Mukavaa kuulla, että nautit kirjoittamisesta - näin sen pitääkin olla. Kun kirjoittajalla on ollut lystiä tekstinsä raapustamisessa, lukijat nauttivat lukemastaan luultavasti enemmän, kuin esim. silloin, jos kirjoittaja on tehnyt tekstinsä puolväkisin. Se, että kirjoittelet proosaa lukihäiriöstäsi huolimatta, on erittäin arvostettavaa. Peukkua sille!

"Naapurusto tutuksi"-tarinan jälkeen uteliaisuuteni heräsi. Täytyykin käydä kurkkaamassa, mitä tuo emännyys on kirjoittanut blogiinsa...:)
In reply to an earlier comment
Sari68
May 15, 2015
Report this comment
http://uudisraivaaja-vertahikekyyneleit.blogspot.fi/
4 kohdetta - näytetään 1 - 4
Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS