Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
Kissan päiviä 2016-11-17 17:45:22 Arska
Arvosana 
 
4.5
Arska Arvostellut: Arska    November 17, 2016
Top 10 Arvostelijat  -   Kaikki arvostelut

Kissan päiviä. Tässä kertoja on astunut kissan saappaisiin. Ei tosin sentään niihin kuuluisiin Saapasjalkakissan riukuvartisiin.

Tarina lähtee liikkeelle oikeastaan tuon alkukappaleen jälkeen, kun kerrontaa siirtyy pääpainoisesti karvaturkille itselleen. Kissan inhimillistäminen kerronnassa antaa mukavan värinän tarinaan. Kissan suhtautuminen omaan rooliinsa kuvataan inhimillisen näkökannaan kautta ja avulla. Tarina etenee lukijan kannalta miellyttävällä sykkeellä, ja kerronnassa kulkee mukana joku kissamainen notkeus.

Inhimillisiä näkemyksiä löytyy tarinan lävitse, eikä vahiten maininnanarvoista lie tuo kuvaus lisääntymisvietin viriämisestä.Sillä suorastaan herkutellaan, rakennellen kielikuvilla mielikuvia. Mukavaa sanaleikkiä, joka saa lukijan viihtymään kerronnan matkassa. Aihe on mielenkiintoisesti viritetty inhimilliseen näkökulmaan soveltamalla kuvaukseen rakkauden tunneskaalaa.

Kerronnassa hivelee lukijaa miellyttävä kissamaisuuden pehmeys, jota ei karhenna juuri lainkaan nuo kissanelämän kipukohdaatkaan. Pentujen katoaminen seuraamuksineen käydään lävitse kissan näkövinkkelista, eikä siinäkään sorruta ylidramatisointiin.

Jos jotain negatiivista haluan kaivella, niin tuo ensimmäinen kappale jäi hieman tuntumaan siltä kuin siinä olisi jotain jäykkyyttä muuhun tarinaan verratessa. Samoin hieman karahti tuon viimeisen kappaaleen alku, kun kerronta vaihtui ensimmäisestä persoonasta. Siitä kyllä pääsi nopeasti taas mukaan kissamaisuuksiin. Hieno tarina kokonaisuudessaan. Hieman erilainenkin foorumin perinteisiin kertomuksiin verratessa, ja sepä vain on erinomainen juttu.

Kiitos TuijaK

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
10
Report this review

Kommentit

3 kohdetta - näytetään 1 - 3
Järjestys 
TuijaK
November 17, 2016
Report this comment
Suuren suuri kiitos hienosta arvostelusta Arska! Nuo mainitsemasi "negatiiviset" asiat saattavat olla tottakin, mutta itse olen niin tämän tarinan sisällä, etten noita objektiivisestikaan katsomalla osaisi oikein muuttaa - en ainakaan tuota loppukappaletta, josta itse pidän paljon. Siinä tosiaan tarinan kertoja vaihtuu, siirrytään katsomaan tilannetta ulkoapäin, mutta ehkä sen tarkoitus oli kietoa tarina tuohon alussa olevaan toiseen kappaleeseen, jossa on myös ulkopuolinen kertoja. Mutta uskon, että lukija kyllä tietää, tuntee, jos jokin ei tunnu täsmäävän, joten kiinnitän tuohon asiaan huomiota jatkossa.

Kiitos paljon, olen tosi onnellinen palautteesta, johon olit selvästi paneutunut! Itselle palautteen antaminen kirjallisesti on tosi työlästä, mutta olen kuitenkin joitakin palautteita täällä antanut, joten yritystä ainakin on. :)
Arska
November 18, 2016
Report this comment
Näin kai se menee: tekstin kautta käytävässä keskustelussa painotukset eivät kohtaa lukijan ja kirjoittajan välillä tarkoitetulla tavalla. "Jos jotain negatiivista haluan kaivella" ei ole tarkoitettu kritiikiksi, vaan pikemminkin kuvaa omaa havaintoani tekstin sujuvassa etenemisessä, ja siinä kuinka lukijana sen kohtaan.

Kuten tuossa aiemmassa mainitsin, pidin juuri tuosta tarinan sulavasti etenemisestä. Hienosti rakennettu kokonaisuus, joka etenee kissamaisen pehmeästi. Kuvailutapa osuu erinomaisesti kuvaamaan kissan elämää.

Varmasti tuo käyttämäsi keino aloittaa ja päättää kertomus ulkopuolisen katsojan silmin, toimii erinomaisesti luoden kerrontaan selkeästi alku- ja loppukappaleet. Näin tarinaan on saatu selkeä aloitus ja päätös. Se ei ala epämääräisesti, eikä jää keskeneräisen tuntuiseksi.

Olennaista ei ole se, ovatko nuo "negatiiviset asiat totta" sillä jokainen lukija kokee tekstin omalla tavallaan. Olennaista on tiedostaa se, että kyseessä on yksittäisen lukijan yksittäinen lukukokemus. Tarinasi "Kissan elämää" on hieno, siinä on upeita oivalluksia ja selkeä sujuva kerronta. Tulen varmasti lukemaan sen monesti uudelleen, ja löytämään siitä jokaisella kerralla jotain ainutkertaista.

On todella mukavaa havaita uusien kirjoittajien löytävän tiensä tanne. Tervetuloa mukaan TuijaK. Odotan mielenkiinnolla tulevia lukukokemuksia.

----Arska----
In reply to an earlier comment
TuijaK
November 18, 2016
Report this comment
Kiitos Arska kun jaksoit vielä näin pitkästi kommentoida takaisin. Tulee melkein suorituspaineita siitä, että miten palaute tulee antaa muille, kun noin antaumuksella arvostelet ja kommentoit, mutta jätänpä paineet omaan arvoonsa. Silti tosi kivaa, että joku jaksaa paneutua tuollaisella intensiteetillä jonkun toisen tekstiin - minun tekstiini. :) Itsellä käy usein niin, että jos tykkään jostain, oli se sitten valokuva tai tekstinpätkä, niin olen vaan et "ihanaa, upeaa, tykkään...jne.." Lillun siinä tunnelmassa niin, etten osaa analysoida tai malta tehdä sitä.

Ymmärsin kyllä, että tuo pieni "negatiivinen" kritiikkisi oli vain sinun kokemuksesi, mutta silti se oli tärkeä kokemus, koska uskon että siinä on asiaa, jota minun kannattaa kirjoittajana ottaa huomioon. Kun puhuit ensimmäisen kappaleen jäykkyydestä, aloin kallistua itsekin sille kannalle, että jotakin epämukavaa siinä on, se ei ole yhtä sujuva kuin itse novelli...en tiedä. Itseasiassa mulla on tuossa arkisemmassa tarinassa "Kurpitsapikkelsin salaisuus" aika samantyyppinen aloitus. Täytyypä opetella vähän erilaisia lähestymistapoja jatkossa, etten ala toistaa itseäni. :)
3 kohdetta - näytetään 1 - 3
Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS