Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
Kissan päiviä 2016-11-18 20:25:47 Vuorenhelmi
Arvosana 
 
2.0
Vuorenhelmi Arvostellut: Vuorenhelmi    November 18, 2016
Top 50 Arvostelijat  -   Kaikki arvostelut

Hei,

mielenkiintoinen näkökulma ja samalla jotenkin etova tuo kissan seksualisoiminen ihmismäisellä tavalla, mutta tämä on minun lukukokemukseni tästä tarinasta, pelkäsin koko ajan, miten pitkälle tarina menee kuvauksessaan.

Aluksi ei voi tietää, minkä ikäisille tarinasi on suunnattu, mutta se selviää pian tarinan edetessä.

Mielikuvitukseni lähti kyllä laukkaamaan, enkä voi olla ajattelematta parittelevia ja huutavia kissoja, kun niitä olen nähnyt navetan kulmilla lapsuuskodissani...eli ei niin miellyttävä lukukokemus kuin edellisellä kommentoijalla.

Olet kuitenkin hauskasti tavoitellut tunnelmia ja (paikoin hieman kliseisillä) adjektiiveilla luonut kuvaa tarinasi ympäristöstä ja tunnelmista. Osittain oli onnistuneita osasia ja tekstissäsi oli myös miellyttäviä osia lukea.

Paikoin kenties hieman liian pitkiä lausrakenteita ja viittauksia liian kauaksi edellisiin virkkeisiin, jos haluat selkeyttää sanomaasi, kannattaa niihin kiinnittää huomiota. Myös tuo kertojapersoonan muuttuminen ei ollut luontevaa.

Mutta jatka kirjoittamista, kiva lukea!

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
10
Report this review

Kommentit

4 kohdetta - näytetään 1 - 4
Järjestys 
TuijaK
November 19, 2016
Report this comment
Kiitos rehellisestä palautteesta. Myönnän, että kissan parittelun kuvaaminen ihmismäisellä tavalla saattaa olla etovaa ja outoa, mutta itselle tämän tarinan kirjoittaminen oli ihanaa terapiaa. Olen kissoista saanut kokemusta lapsesta asti ja halusin tässä kirjoituksessa mennä sen tietyn kissan nahkoihin, joka mielestäni lapsuudessani koki suurta vääryyttä.

Lauserakenteissa on varmasti parannettavaa, kiitos huomiosta.
In reply to an earlier comment
Vuorenhelmi
November 19, 2016
Report this comment
Joo ymmärrän hyvin tuon kirjoittamisen terapiamaisen pointin, myös ns. outouksista kirjoittaminen on tietyllä tavalla vapauttavaa, ja myös se, miten pitkälle uskaltaa itse mennä. Tekstissä on hienoa, kun kokeilee erilaisia juttuja ja jopa ylittää omia rajoja, mitä ne kenelle sitten ovatkin.

Sekin on aina oma juttunsa, miten lukija näkee asian, se jolla ei ole kissoista kokemusta, saa varmasti erilaisen tunnelman, kuin esim minä, jolle tässä just tulee mieleen joku muinoin ollut oma kissanen, ja sitä ois kiva muistella sellasena kivana pikku kisuna :) ei minään hyrräävänä hirmuna, heh!
In reply to an earlier comment
TuijaK
November 19, 2016
Report this comment
Ymmärrän! Hyrräävä hirmu...hih. Itselleni puolestaan oli tärkeää saada sille omalle lapsuuden kissalle luotua jotain ihanaakin elämään tämän tarinan kautta. Enhän minä toki tiedä, miten herkullisia hetkiä sillä oli aina kun silmä vältti, mutta, joka tapauksessa se koki kovia, samoin minä, joten tässä tarinassa se sai lopulta valita ihan itse sen mitä se haluaa ja se lohduttaa mua hiukan.
In reply to an earlier comment
Arska
November 20, 2016
Report this comment
Mielikuvitukseni lähti kyllä laukkaamaan, enkä voi olla ajattelematta parittelevia ja huutavia kissoja, kun niitä olen nähnyt navetan kulmilla lapsuuskodissani...eli ei niin miellyttävä lukukokemus kuin edellisellä kommentoijalla.

Otin tuohon alkuun lainauksen Vuorenhelmen kommentista. Niin, tuo lukukokemus on tietysti asia, joka nousee esiin ja muokkautuu aina jokaisen lukijan saamien mielikuvien kautta. Erilaiset lukukokemukset ovat oikeastaan näyttö siitä, kuinka monipuolinen teksti lopultakin on tulkinnallisuudessaan. Aivan, kuten Vuorenhelmi mainitsee, niihin vaikuttavat meidän aikaisemmat kokemuksemme, joita vertaamme syntyvissä mielikuvissamme.

Yksi asia tuossa kommentissa yllätti minut. Olenhan itsekin viettänyt lapsuuteni maaseudulla, ja kissoja meilläkin oli aina. Vuorenhelmi mainitsee navetankulmalla huutavat ja parittelevat kissat, epämiellyttävänä kokemuksena? Itse olen aina pitänyt tuota tapahtumaa aivan muuna, kuin kissojen paritteluna. Olen aina luullut kyseessä olevan kollien välisistä tappeluista, joissa on ratkottu perimmäisiä kysymyksiä, eli sitä kumpi pääsee vahvempana siirtämään geeniperimäänsä tuleville sukupolville. Olen ollut vahvasti siinä harhauskossa, että tyttö- ja poikakissan varsinainen lemmenhetki on aivan toisenlainen tapahtuma. No, oppia ikä kaikki.
4 kohdetta - näytetään 1 - 4
Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS