Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
Opettele elämään ampiaispesän kanssa. Se on ärsyttävä ja sinä hyväksyt sen. 2017-01-29 19:39:20 Arska
Arvosana 
 
4.0
Arska Arvostellut: Arska    January 29, 2017
Top 10 Arvostelijat  -   Kaikki arvostelut

Terve!

Jopa vain osasit novellin laatia. Taatusti tiedät novellisi olevan lievästi ilmaistuna haasteellinen arvosteltava ja siksi myös haastava kommentoitavaksi.

Ampiainen, tuo pirumaisuuden maallistuma on alivuokralaisista erinomaisuudessaan yksi ei toivutummista kämppäkavereista. Sen perimmäisiä aivoituksia ei normipipo päässään kulkeva juurikaan ymmärrä. Tämän mullistavan havainnon tuloksena päätin syventyä novelliisi ja sen tuomaan haasteeseen tukeutumalla äärimmäisiin olosuhteisiin kehittämälläni universaalisuojalla, elikkä perinteisellä alumiinivuoratulla sherlokholmes tyyppisellä päähineellä. Helpotti lähes välittömästi.

Novelliisi:

Tuon ensimmäisen kappaleen loppupuolella luot illuusion kylmän, ei vaan todella kylmän kesän ampiaisriesasta. Kuvaelma sai minut pohtimaan novellisi sisällöllistä sanomaa ja aloin epäillä tarinasi uivan syvien vesien yllä. Ehkä jopa todella syvien, tummien vesien.

En laajemmalti syvenny tarinan kirjalliseen muotoiluun, vaikka kerronnallinen muotokieli viehättääkin minua lukijana. Minua kiinnostaa lähinnä asettamasi haaste, joka on upotettu syvälle, ehkä liiankin syvälle minun kykyni ulottumattomiin. Löydänkö helmen raakkujen joukosta? En, jollen löydä niitä raakkujakaan.


Mutta, jos meidän oravanpyörämme on tupaten täynnä hiiriä, niin onko se yhtään parempi, kuin se ampiaisten utelias ja tunkeileva pörinä. Vaikka on toki aina mahdollista hypätä itse oravanpyörästään ja jäädä katselemaan hiirten järjetöntä kilpailua siitä, kuka niistä pääsee johtamaan tuota päätöntä karusellia.

Tai sitten vain voi rempata vessan viihtyisäksi, asettuakseen sinne. Onhan niitä hullumpiakin paikkoja olemassa. Jos ymmärrät, mitä tarkoitan?

Luenko kaiken kirjaimellisesti? En tiedä,ehkä?


Neljän tähden perusteet: Erittäin omaperäinen ajatuskulku tarinan lävitse. Ei takuulla jätä lukijaansa vlinpitämättömäksi. Ehkä hyvinkin epävarmaksi, ja tyhjän päällekin, mutta kiehtovalla otteellaan riiputtaa takuulla.
Ennustan tarinan kommenttien jäävän ainakin keskiarvoisiin määriin, tai niiden alle. Haastava arvioitava ja kommentoitavakin, niin haastava etten usko kovin monen uskaltavan vastaa haasteseen.

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
10
Report this review

Kommentit

1 kohdetta - näytetään 1 - 1
Järjestys 
Yaman
January 30, 2017
Report this comment
Siellä missä on ikuinen talvi, on aina kesä.

En ala avaamaan tekstiä sen kummemmin, kun se on tulkinnavaraiseksi kirjoitettukin. Mutta täytyy Arskaa kiittää, että hän osannut sitä omasta perspektiivistään avata muille. Kyykistelen täällä(kuvainnollisesti) tälläisen palauterunouden edessä.

Palautteen määrästä. Olen saanut jo yhden palautteen, ja se on sentään äärettömästi enemmän kuin nolla.

Kiitos Arska palautteesta!
1 kohdetta - näytetään 1 - 1
Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS