Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
Retkahdus Hot
 
Retkahdus 2017-03-17 08:56:34 Arska
Arvosana 
 
4.0
Arska Arvostellut: Arska    March 17, 2017
Top 10 Arvostelijat  -   Kaikki arvostelut

Nyt tietysti palautteeseeni vaikuttaa se, että olen lukenut tämän runon jälkikeskustelun ja tiedän näin kirjoittajan lähtöajatuksesta.

Runohan avautuu siitä, kun retkahtaja havahtuu livenneensä itselleen asettamastaan päätöksestä.
Pettymyksen painolasti tuntuu istuvan niskanpäällä kuin betoniporsas. Se painaa mieltä ja tekemistä, kivireen tavoin. Säkeistö kuvaa pettymyksen taakkaa ja sen suuruutta.

Tunnelma runossa kuvaa juuri pettymystä itseen ja siihen, ettei ole pystynyt pysymään tavoittelemassan.

Runo todella välittää tunnelman, ja sehän lienee runojen tarkoituskin on.

Runojen rakenteella voi vaikuttaa tuohon kuvaillun välittymiseen, ja siihen kuinka se, mitä rivien väliin on kätketty, heijastuu tavoitettavaksi. Sen määrittelee kirjoittaja luodessaan tekstiään.

Näkemyksiä voi toki avata erilaisin variaatioin ja mietin itsekseni tuota viimeistä säkeistöä, johon aiempikin palaute osittain keskittyi. Muuttaisiko sisällön avautumista versio:

Nyt olemukseni,

katuojan kuningattaren kaltainen.

Kruununa pahvikuoret,

ylläni punaviinin punasteleva tahrapuku.


Versio avaisi runoa ehkä hieman toisella valotuksella, mutta jättäisi pois myös jotain alkuperäisestä tunnelmasta ja sen rivien välissä siintävästä tulkinnasta.
Oikeastaan en muuttaisi mitään alkuperäisestä, vaan lukisin sitä etsien juuri sitä kirjoittajan hakemaa sisällöllistä tunnetta. Samana en sitä tietenkään löytäisi, mutta soveltuvana niihin omien lähtökohtieni antamiin viitteisiin uskon löytäväni jotain sen läheltä.

Kiitos runostasi.

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
10
Report this review

Kommentit

3 kohdetta - näytetään 1 - 3
Järjestys 
TuijaK
March 21, 2017
Report this comment
Kiitos palautteesta Arska!

Olet saanut hyvin tunnelman sisäistettyä. :)

Tuo ehdotuksesi rivityksestä on hyvä, vaikka itse en lainkaan ymmärrä, miten se vaikuttaisi sisällön avautumiseen eri tavalla, koska ihan sama asiahan siinä sanotaan.

Olen vasta nyt tajuamassa, mitä ihmiset tarkoittavat, kun sanovat usein rivitystäni jotenkin vääräksi ja myös rytmiä töksähteleväksi. He haluavat ilmeisesti, että yhdellä rivillä olisi vain yksi asia tai lause? Itsehän kirjoitan runoja usein samalla periaatteella kuin proosaa, eli ajatus saattaa jatkua seuraavallekin riville. Ei ole tullut mieleenkään, että se voisi vaikuttaa runon tulkintaan millään tavoin. Johtunee ehkä siitä, etten ole salaperäinen kirjoittaja. Kirjoitan miltä tuntuu ja sillä sipuli.

Luulen, että lukijat ihan itse haluavat tulkita myös rivin välejä ja ajattelevat rivitykseen piilevän jonkun salaisuuden ja kätketyn helmen. Valitettavasti omissa runoissani siihen ei kätkeydy mitään muuta kuin se, että yleensä säkeistöjen välissä on hengitystauko. :)

Mutta kiinnostavaa tietoa kaikenkaikkiaan. Täytynee alkaa pohtia rivityksen käyttämistä tehokeinona silleen vakavamminkin.
In reply to an earlier comment
Arska
March 22, 2017
Report this comment
Kai kyse on juuri tuosta rytmistä, siitä, mihin lukija rytmittää runon rakenteen. Teksti avautunee hieman eri tavoin erilaisella rytmillä luettaessa. Siinä, missä kohdin tauko antaa ajatuksen sisäistää juuri aistitun sanan, tai sanoman.

Jos lukija ja kirjoittaja pääsevät rytmissä yhteiseen tulemaan, niin olettaisin sanoman, jonka kirjoittaja on luonut, olevan helpommin lukijan aistittavissa. tai en minä tiedä. Mikään asiantuntija en ole, joten mikäpä minä olisin ketään neuvomaan, tai omia päätelmiäni julistamaan mitenkään oikeina. Pois se minusta.

Kirjoittajan tulee luoda omaa näkemystään tekstinä, eikä lähteä liiallisesti muovaamaan omaa näkemyksellisyyttään luovuutensa kustannuksella. Ehkä kaikki eivät tykkää lopputulemasta, mutta se on kyllä odotettavissakin. Eiväthän kaikki tykkää maksalaatikostakaan, vaikka joku sitä saattaa jopa jumaloida.

Runoissa on aina rivienvälitkin kirjoitettuna vaikkei kirjoittaja itse sinne mitää laittaisikaan. Tarkkaivainen lukija kyllä löytää aina sieltä jotakin.
In reply to an earlier comment
TuijaK
March 22, 2017
Report this comment
Ehkä rivien väleissä on sitten jotain. Uskon, että se on sitä ns. tiedostamatonta tunnetta, jota kirjoittaja ei itsekään huomaa sinne ripottelevansa. Hienoa, jos lukija sen sieltä nappaa ja miksei nappaisi, mehän olemme aika epeleitä aistimaan paremmin nimenomaan sen, mitä ei ole sanottu tai kirjoitettu.

Itse kuitenkin aina "kuvittelen" että sanon kaiken ihan tyhjentävästi runoissa, mutta luulohan ei ole tiedon väärti. :) Hyvä tietää, että runoissani on enemmän kuin luulenkaan tietoa ja tunnetta.

Tuo rytmi on kyllä kiintoisa juttu. Itse harrastan musiikkia, olen aika musikaalinen ja rytmitajuni siinä mielessä on kohtuullisen hyvä. Silti nimenomaan rytmistä saan kuulla runoissa arvostelua. Ja yleensä ne itselle rytmisesti ja muutenkin rakkaimmat runot on lukijoille vaikeita ja tökkii. :D Täällä esimerkiksi runoni "Niin kuin sinua rakastetaan" on itselle aivan tosi tärkeä, enkä muuttaisi siitä mitään, en rytmistä, enkä rivityksestä, mutta lukijat kokivat sen töksähtelevänä. Luulen, että oma tietämykseni runon taustasta vaikuttaa omaan näkemykseeni ja kun muut eivät sitä taustaa tiedä, he lukevat sen ihan eri tavalla ja eri lailla painottaen ajatusta.

Nämä ovat kiintoisia juttuja ja ehkä minun pitää yrittää jatkossa luovuuteni rinnalla yrittää huomioida myös lukijoita - yrittää asettua heidän asemaansa, niin vaikeaa kuin se onkin. :)




3 kohdetta - näytetään 1 - 3
Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS