Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
Silloin kun jäädyn 2017-04-16 14:22:49 Ryövärintytär
Arvosana 
 
4.5
Ryövärintytär Arvostellut: Ryövärintytär    April 16, 2017
  -   Kaikki arvostelut

Ensin ajattelin lyödä tälle samantien 5 tähteä, koska heti kahdesta ensimmäisestä virkkeestä lähtien runo on niin voimakas, mutta sitten muutaman kerran luettua otin puoli tähteä pois siksi, että vahvat sanat menettävät vähän merkitystään runon lopussa. Ilon terälehdet (ihanasti sanottu), pelon pakoreitit, ja itsetunnon Himalaja viittaavat johonkin kauheaan myllerrykseen ja tunteeseen, joka on niin vahva ja mullistava, että saa ihmisen hajoamaan. Mutta sitten runo vähän kuin latistuu, kun siirrytäänkin yhtäkkiä arktiseen armahtajaan (kertakaikkiaan ihania ilmauksia!) ja sitä rupeaa miettimään, että niinkö vain alun mahtipontisuudesta huolimatta kyse onkin jostain sellaisesta, jonka toinen ihminen voi korjata?

Siitä huolimatta tämä oli yksi hienoimmista runoista, mitä olen täältä saanut lukea.

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
20
Report this review

Kommentit

3 kohdetta - näytetään 1 - 3
Järjestys 
TuijaK
April 17, 2017
Report this comment
Kiitos mielenkiintoisesta ja kannustavasta palautteesta. Aloin pohtia tuota latistumisen tunnetta ja sen syytä. Tarkoitatko Ryövärintytär, että jos joku ihminen voi korjata tai olla apuna noin suuressa sisäisessä mullistuksessa ja kylmyydessä, se on ajatuksena tylsä tai lattea? Runon lopussa esitän toiveen arktisesta armahtajasta, joka ei kavahtaisi jääkylmää kainalossaan. Kyse on hyväksytyksi ja ymmärretyksi tulemisen tarpeesta ja toivosta. Että kaikkein pahimmallakaan hetkellä ei tulisi hylätyksi tai kammoksutuksi. Kyllähän arktinen armahtaja voi olla ihminen itsekin tai Jumala...pääasia, että sellainen löytyy.
In reply to an earlier comment

April 17, 2017
Report this comment
Niin, kyllä kai me aina suodatamme lukemamme omien kokemusten ja näkemysten kautta, ja oma suhtautumiseni ihmisiin on epäuskoinen ja ehkä kalseakin. Ihminen ei herätä minussa minkäänlaista luottamusta. Silti näen asiat ihmisen silmin ja teen helposti sen olettamuksen, että edessäni, riveillä, on ihminen, eikä Jumala tai joku muu aineeton yliolento. Luulen, että runon alku sai minut toivomaan joko täydellistä tuhoutumista tai ihmisestä itsestään lähtevää uudelleensyntymää. Minulla on sellainen motto, että aito muutos voi lähteä vain ihmisestä itsestään, ei muista.

Minä kyllä pidän siitä, miten ja mistä kirjoitat. Runoissasi on aina joku juju, joka saa miettimään. Herätät ajatuksia ja keskustelua. Se on hienoa.
In reply to an earlier comment
TuijaK
April 17, 2017
Report this comment
Kiitos kommentista! Arvelinkin, että runon loppukaneetti, jossa tulee vaikutelma ihmiseen turvautumisesta ja sitä kautta eheytymisestä, sai aikaan sinussa kalseuden ja lattean tunteen. Ymmärrän täysin, koska itsekin (runo on siis omakohtainen kokemus) olen sitä mieltä, että muutos lähtee lopulta ihmisestä itsestään. Ihminen itse parantaa itsensä. En halua Jumalaa sulkea pois tästä prosessista (kun en tiedä hänen osuuttaan, voin vain uskoa), mutta jos psykologisesti ajatellaan, niin eheytyminen on ihmisen omissa käsissä siinä vaiheessa, kun hän ymmärtää eheytymistä tarvitsevansa. Silloinkin saatetaan tarvita muiden apua ja suojelua alkuvaiheessa paljonkin. Kyllä me toisiamme tarvitsemme siinä vaiheessa, kun omat voimat ovat loppu tai mieli on täysin pirstoutunut, mutta itse eheytymisprosessi ja sen läpikäyminen on ihmisen oma työ (ehkä Jumalankin... you never know).

Puhuin tuossa mielenterveyden suurista ongelmista. Runon minällä on niitäkin, mutta runo kertoo ehkä vielä enemmän siitä pohjattomasta kaipuusta tulla hyväksytyksi kaiken kattavan arvottomuuden kokemuksen keskellä. Että jossain olisi joku, joka voisi hetken sietää tuollaista jäävuorta lähellään. Ehkä runossa halutaan nähdä oma itse toisen silmin - rakastamisen arvoisena. Tällaisiin kokemuksiin tarvitsemme usein toista, ymmärtävää ihmistä. Ne voivat olla ihan pieniä ripauksia hyväksyntää. Vesilasi ja salaatti moraalisessa ja oikeassakin krapulassa makaavalle surkimukselle tai Muumikirjan lukeminen syvässä masennuksessa lamaantuneelle. Nämä esimerkit ovat oikeasta elämästä. Nuo ovat olleet minulle se "lämmin kainalo". Suurimman osan ajasta olen kuitenkin ihan yksikseni ja itsekseni eheytynyt, itse itseäni armollisin silmin koittanut katsella.

Mutta kyllä - muutos lähtee ihmisestä itsestään. On silti inhimillistä toivoa pahoina päivinä, että joku tulisi ja nostaisi pystyyn. Tiedän jo lähes 15 vuoden kokemuksella, että itse tässä on lopultakin omat kamppailut kamppailtava ja itse itsensä pystyyn kammettava viime kädessä. Uskon silti myös vuorovaikutteiseen rakkauteen ja sen voimaan vahvasti.
3 kohdetta - näytetään 1 - 3
Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS