Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
Auringon valossa 2018-08-27 07:01:21 Arska
Arvosana 
 
4.0
Arska Arvostellut: Arska    August 27, 2018
Top 10 Arvostelijat  -   Kaikki arvostelut

Tämähän on hyvä!

Runo on jotenkin lumoava tunnelmassaan. Tästä tekisi mieli antaa täysi tähtisikermä, mutta pakko jättää pieni varauma. Itse runosta en tajua mitään, eikä sen sanoma siis avaudu minulle, mutta se ei poista outoa lumousta, joka väkisin nousee esiin.

Runo rakentuu aivan erinomaisista lauseyksiköistä, jotka eivät näyttäisi luovan yhtenäistä kokonaisuutta ja se aluksi hämmensi minua, mutta muutaman kerran luettuani, runon mielivallaton valattomuus ei tunnu katoavan ja se alkaa yhä enemmän kiehtoa.

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
00
Report this review

Kommentit

2 kohdetta - näytetään 1 - 2
Järjestys 
lentokykysi
August 29, 2018
Report this comment

Hei Arska

Suuret kiitokset arvostelusta.
Sinä oli kaikki rehellisesti kohdallaan ja otsake mielestäni osuva. Paljon puhuva arvostelu. Arvostelijaa ei pidä mennä arvostelemaan. Näin kävi kuitenkin, alettani tutkimaan asiaa miten on toiminut kirjan sisällön suhteessa kirjoitetut mielikuvat, vaikuttavat lukijan ja tekijän käyttäytymisessä. Paneeko lukija aivot naulaan ja antaa kirjoittaja ottaa mukaansa hänen, kun lukija on hankkinut perusteellista tietoa lukemasta kirjoituksesta. Tämä koskee kirjan tai runon tiedonvälittäjä pysyvä tai tilapäinen suhde. kirjailijallä onko hän rehellinen vai juksaako? Herää kysymys johon haluaisin tietää tutkimalla saada objektiivisin vastauksen. Välihuomautus Mielipiteen vaihto saa olla mielestäni kirpakkaakin. Sillä tavoin opimme tuntemaan toisemme paremmin ja murusia tipahtelee runoja kirjoittaen laariin.

Tämän selittelyn jälkeen tulen oivallus, väistän kulkuneuvon valokiiloista pois, hypäten ojaan… Unohtaen että me olemme näin keskipäivässä
auringon valossa.

Mielipiteeksi on muodostut käsitys joku tykkää kirjailijan avautumisesta esimeriksi kirjasarja. Suomalaisessa kirjallisuudessa Miten ovat kirjani syntyneet muistaakseni ilmestyi 4 osaisena sarjana. Ensimmäisen osan alkusanaita lainaus
” Tämä kirja sisältää Helsingin yliopistossa syyskaudella 1968 esitetyt Studia generalia luennot, ainoalaatuiset sikäli että ne ovat ensimmäinen esitelmäsarja, jonka kirjailijat ovat pitäneet Suomen yliopistoissa. Kaikki kirjailijat puhuivat samasta aiheesta: Miten kirjani ovat syntyneet virikkeet, ainekset, rakenteet. Luentojen jälkeen yleisö sai tehdä esiintyjille kysymyksiä, ja illan päätteeksi innokkaimmat kokoontuivat johonkin osakuntaan keskustelemaan kirjailijoiden kanssa Lars Hulden ja Oscar Parland pitivät esitelmänsä ruotsiksi. Ne on suomentanut Eira Stenberg. Luennot on sijoitettu esitysjärjestykseen.”
Toiset pitävät ajatuksensa kirjoituksen takana
suunsa supussa.

Se mikä teekupissa tuntuu parasta on sen maku, sitten vasta tulee aneet ja mistä ne on hankittu, ainesosien suhde ja sopiva lämpötila. Meidän reaktio lähte mausta, sitä ei kylliksi toista. Meidän sisältä nousee tunteet pinnalle ja me tunnemme kielellämme maun.

Tänne kirjotukseni mielipiteet olisi sopinut, tämä lokero oli auki. Joten käytin sitä hyväksi.

Liitän tähän unelmani. Voitte jos uskotte unelmiin, jos haluatte minut tuntea paremmin mikä olen ihmisenä.
Tässä minä olen ja unelmoin.
Minulla on oikeus olla ylpeä rakkaistani pojistani ja vaimosta, joka kaiken kokoiset mäet on kulkenut rinnallani. Se minua painaa alaspäin tätä väärinymmärrystä kokemaan olen joutunut, kuitenkaan en ole ylimielinen tai katsonut korkealta.

Kaikkea olen se eteen tekemässä, että kehittyisin runoilijana ja inhimillisen koskettavana avautuisi runokirjani, joka on ensimmäinen ja viimeinen puu: juuri, runko ja lehdet eivät maistuisi paperille, vaan se puu haaroisi minulle paikan jossa mielikuvitukseni laulurastas lentää ihmisten luo ja laulaa sen sävelen, jonka olen sille opettanut. Istuisin auringon paisteessa runo kivelläni. Eletty elämä kulkisi ohitse ja rakkani on kiivenneet kivelle ja minä saisin oikeuden lukea läheisilleni runokirjaani. Lukiessa on tullut ilta, rakkaani palavat koteihinsa taakse katsoen heilauttaen kättänsä. Niin paljon kyyneliä. Niin paljon elämää kulkee kirjastani suoraan sydämeeni. Ei se mitään vaikka sydämeni ei koskaan ole ollut näin painava. Me laulamme minä ja Laulurastaani laulamme kunnas sydän on tyhjä.
Tunnen kaiken olevan kohdallaan. Minä annan niin olevan.
In reply to an earlier comment
Arska
August 30, 2018
Report this comment
Arvoisa lentokykysi.

Luettuani kommenttisi aiemmin antamaani palautteeseen runostasi, olen yhä enemmän hämiläni. tarkoitukseni ei ole ollut aiheuttaa mielipahaa, vaan tuoda esiin suora ja rehellinen kokemukseni runostasi. En ole pyrkinyt liittämään siihen ironiaa, tai sarkasmia.

Se, ettei runosi sisällöllinen anti minulle avautunut, ei ole vika runossasi. Syynä on minun vajavainen ymmärryskykyni, joka johtaa siihen etten löydä tekstiin kätkeytyvää "kultaista lankaa".

Runoasi arvostin siitäkin huolimatta ja kuten siitä sanoinkin, olisin voinut liittää arvosteluun jopa kaikki viisi tähteä, mutta päädyin neljään.

Ota huomioon se, että minun kommenttini on vain yksi ja yksityinen näkemys, eikä kerro kuin yhden ymmärtämättömän lukijan kokemuksesta. Runossasi löytyy paljon yksittäisiä kauniita ja luovasti esiin tuotuja komponentteja, joita en vain saanut liitettyä yhteen niin kuin kirjoittajana olit ajatellut.

Minusta sinä voit olla ylpeä luovuudestasi ja runollisesta kyvystäsi luoda tuottamaasi tekstiin sisällöllisesti kauniita ja moniulotteisia kielikuvarakenteita.

Jokainen meistä haluaa kehittyä ja siihen tarvitsemme palautetta, joka on annettu vilpittömällä mielellä ja rehellisellä katsannolla. Se ei silti tarkoita sitä, että palaute olisi oikeudenmukaista ja se on syytä ottaa huomioon mieltään pahoittamatta. Väärinkäsitykset ja väärin ymmärtäminen on inhimillistä ja siksi sitä tulee aina esiintymään. Pyrkikäämme ohittamaan se mieltämme pahoittamatta. Siitäkin voi ottaa oppia.


---Arska---

ps. Olen joskus miettinyt lukiessani tuotantoasi täällä sitä, kirjoitatko äidinkielelläsi?

Kirjoittamasi tekstin ulkoinen muoto ei mielestäni aina kulje sopusoinnussa sisällöllisen annin kanssa. Ristiriita voisi selittyä sillä, ettei käyttämäsi kirjoituskieli ole se, jota olet tottunut laajemmin käyttämään itsesi ilmaisemisessa.
2 kohdetta - näytetään 1 - 2
Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS