Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
Antimateria 2015-08-26 07:27:53 liskomies
Arvosana 
 
2.5
liskomies Arvostellut: liskomies    August 26, 2015
Top 50 Arvostelijat  -   Kaikki arvostelut

Tämä on ilmeisesti osa jonkinlaista suurempaa kokonaisuutta, ja sellaisena vaikea arvioida.

Annoin noin vähän tähtiä, koska itse tarina ei edennyt oikeastaan ollenkaan. Aika vahvalti olen Alapon kanssa samaa mieltä. Huomattava osa tekstistä oli puhdasta infodumppausta, joka on monen (lue: lähes jokaisen) aloittelevan scifistin helmasynti. Infodumppaus tarkoittaa sitä, että innostutaan kertomaan keksitystä maailmasta ja teknologiasta, jolloin varsinainen tarina luiskahtaa kuin vaivihkaa taka-alalle. Todellisuudessa pitäisi kuitenkin pyrkiä päinvastaiseen: huolella suunniteltu maailma kaikkine hienoine teknologioineen ja tieteineen on välttämätön, mutta se täytyy raaskia siirtää taustalle, jotta itse tarina herää henkiin. Aina. Muutoin tarina on kuin lukisi fysiikan kirjaa tai antimateriareaktorin käyttöohjetta. Samat taustatiedot, jotka nyt kerroit omissa kappaleissaan, olisi saanut vallan hyvin näytettyä myös päähenkilöiden Martina ja Noonan kautta sitä osin, kun se tarinan kannalta on tarpeen. Silloin teksti olisi ollut kevyempää ja mielenkiintoisempaa lukea, ja lukija olisi palkittu tarinan etenemisellä.

Epäilemättä Martti ja Noona jossain vaiheessa kohtaavat, ja siinä on paljon potentiaalia tarinalle kehittyä huikeaksikin scifi-seikkailuksi. Eli hienon maailman olet luonut, mutta nyt se pitäisi vain saattaa varsinaisen tarinan muotoon. :)

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
10
Report this review

Kommentit

Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS