Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
Muuttujat, 3.luku 2015-01-12 12:44:37 Alapo80
Arvosana 
 
4.0
Alapo80 Arvostellut: Alapo80    January 12, 2015
#1 Arvostelija  -   Kaikki arvostelut

Moikka taas blackflower!

Jatkat edelleen vakuuttavalla linjalla! :D Synkkä miljöö, synkkiä dialogeja ja synkkää pohdintaa! Hyvä!

Pronomini jotka vaatii yleensä pilkun eteensä, erityisesti silloin, kun se erottaa lauseet toisistaan.
"...omaavani kykyjä jotka ovat nyt...". Eli tuossa pitäisi olla pilkku.

Muista välttää puhekieltä kaunokirjallisuudessa.
"...sanoo minulle jotain, mikä meinaa saada minut räjähtämään.".
Meinaa sana tulisi korvata esimerkiksi ilmaisulla on saada. Eli kun kirjoitat, niin kirjoita kauniisti :D

Kirjoitat:
"Illalla kuulin, kuinka Kaelyn istui oven takana nyyhkyttämässä, miten hän olisi halunnut tuoda minulle jotain syötävää. En kuitenkaan enää halua, että siskolleni koituu ongelmia minun takiani. Olen päättänyt selvitä kaikista tekojeni seuraamuksista yksin. Olen varma, että tämä loppuu sitten kun isäni tulee kotiin.".
Mahtavaa! Lisää tällaista! Selkeitä virkkeitä ja todella mainio rakenne! Yksinkertaista, ymmärrettävää ja helppolukuista! Hyvä!!!

Mieti, kuinka nopeasti haluat paljastaa jonkin asian lukijalle.
Kirjoitat: "Olin ensin kovin hämmästynyt siitä, miten vaivatonta seuraaminen oli. Mietin jo, oliko Anya sittenkin huomannut minut, vaikka olikin pilkkopimeää jos hän ei vain ollut huomaavinaan. Saisin sitten kuulla vakoiluyrityksestäni seuraavana päivänä. Mutta ei, onnistuin tehtävässäni.".
Luot hyvän jännitteen ja epäluulon lukijan mieleen, mutta samassa tapat sen. Seuraaminen on kesken, tilanne on päällä, eikä päämäärä ole selvinnyt. Ja sitten paljastat, kuinka noita ei huomannut mitään. Eihän sitä voi tuossa vaiheessa vielä tietää.
Ajatukseni:
"Olin hämmästynyt miten vaivatonta seuraaminen oli, siltä se ainakin tuntui. Anya pysähtyi erään kadun kulmaan ja vilkaisi taakseen. Oli pilkkopimeää, ja olin painauduin tiiviisti seinään kiinni. En uskaltanut katsoa tai hengittää, kunnes viimein vilkaisin ja näin noidan jatkaneen matkaa. Mietin oliko Anya huomannut minut ja kurkistin varovasti nurkan taakse peläten, että hän syöksyisi hetkenä minä hyvänsä näkyviin.".
Eli jos luot jännityksen, niin pidä siitä kiinni. Tätä voi jatkaa seuraavana aamuna aamupalapöydässä katseiden merkityksen pohdintana tai vastaavana.

Jos katkaiset kerronnan kuvailuun, kuten nyt mustien haltioiden tapauksessa, niin kirjoita koko katkelma yhteen kappaleeseen. Nyt niitä on kaksi, kunnes kerrot haltian antaneen äidille jotain.

Kirjoita vain tarpeellinen.
"Alan kävellä hiukan nopeammin,...".
"Kävelen hieman nopeammin,...".
Eli sama asia, ilman turhaa täytesanaa. Alan kävellä on kävelen, alan juosta on juoksen jne.

Tuo lopun dialogi olisi kenties voinut olla hitusen joutuisampi, sillä mielestäni tuo puuhun heitto olisi voinut tapahtua nopeammin, ilman suurempaa dialogia ja ajatusten kuvailua. Ja jotenkin veljen tuskissaan pyytäämään odota tai vastaavaan pyyntöön liittyen Lorei olisi suostunut kuuntelemaan. Silloin kohtaus olisi ollut nopeatempoisempi ja sitä kautta uskottavampi.

Yhtä kaikki. Hyvää saagaa, ja nyt juoni sai uusia jännitteitä. Mikä on tikarin merkitys, onko veli todella kääntynyt siskonsa puolelle, oliko tikarin luovuttaminen sittenkin huono juttu jne. Hyvää työtä! :D

Kiitos!

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
10
Report this review

Kommentit

1 kohdetta - näytetään 1 - 1
Järjestys 
blackflower
January 12, 2015
Report this comment
No ohhoh ja syvä kumarrus, eikun niiaus. :)Kuinka jaksatkin noin urakalla kommentoida, no kait se on sinun työtäsi sitten... Tuollaisen palautteen kun pystyisi vielä sisäistämäänkin. Olisin varmasti itsekin nuo kohdat, mitä kuvailit, löytänyt jossain vaiheessa. Aina kun ei jaksa omaa tektstiä tuijottaa tunti tolkulla..
1 kohdetta - näytetään 1 - 1
Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS