Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
Daquiri Hot
 
Daquiri 2015-03-16 19:16:08 Jästipää
Arvosana 
 
3.5
Jästipää Arvostellut: Jästipää    March 16, 2015
Top 10 Arvostelijat  -   Kaikki arvostelut

Hyvä fantasiatarina! Pidin tästä. Teksti on hyvin kirjoitettu. Osaa luoda tunnelman ja kuvata hyvin tarinassa olevia hahmoja. Kirjoituksellisesti ja kieliopillisesti erittäin hyvää tekstiä, en huomannut näiden tiimoilta varsinaisia virheitä. Olen pistänyt merkille, että tällä sivustolla kun nuoret kirjoittavat, he usein valitsevat aikamuodoksi preesensin? Miksi sinä olit päättänyt kirjoittaa tarinan näin? Ainoa asia, mistä hieman kritisoisin, on se, että et kuvaa kovinkaan paljon miljöötä, tapahtumapaikkoja. Keskityt pääasiassa kuvaamaan henkilöitä ja tapahtumia. Fantasiatarinasta kun on kyse, veikkaan lukijaa kiinnostavan aika paljon myös miljöö, missä ollaan, miltä siellä näyttää jne. Kaiken kaikkiaan kuitenkin hyvä tarina, jolle soisin näkeväni jatkoa... :)

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
10
Report this review

Kommentit

3 kohdetta - näytetään 1 - 3
Järjestys 
tytöntyllerö
March 17, 2015
Report this comment
Kiitos! ISO kiitos!
Odotin koko eilisen illan peläten, että joku tulee ja tyrmää koko tekstin... Etenkin, kun en tiennyt, että täällä on muitakin nuoria kirjoittajia? Hyvä näin.

Ja tästä preesensistä: Olen itse kirjoittanut _AINA_ imperfektissä, joten päätin kokeilla ensimmäistä kertaa preesensiä. Lisäksi tuli tutuksi minäkertoja, johon olenkin sitten jäänyt koukkuun :D

Mitä tapahtumapaikkoihin tulee, tykkään itse lukijana siitä, että saan itse kuvitella/luoda ympäristön henkilöille. Siksi yritin kirjoittaessani kuvailla miljöötä antaen myös lukijalle mahdollisimman paljon tilaa. Tällöin tarina ei ole vain minun yksilösuoritukseni, vaan jokainen kokee sen eri tavalla. Inhoan itse (no joo, olen vähän omien polkujeni kulkija...) sitä, että kirjoittaja kuvailee koko ympäristön niin yksityiskohtaisesti ja selkeästi, että minulle ei jää tilaa käyttää omaa mielikuvitustani. Tätä kuvaa hyvin myös se, että inhoan ladulla hiihtämistä, kun ei saa itse päättää mihin menee, vaan on seurattava latua. Typerää :D
Ajattelen aina tarinaa kirjoittaessani, että sen valmistuttua sata ihmistä on lukenut sen, ja heille annetaan eteen paperi, kyniä ja jonkun tarinassa esiintyvän paikan nimi - usein sen, mistä olen juuri kirjoittamassa. Pyrin siihen, että tuloksena syntyy sata erilaista kuvaa. Ei pelkästään kuvia siitä, millaista tarinan maailmassa on, vaan myös ja etenkin lukijoista itsestään. Mielestäni tarinan pitäisi siis olla myös tutkimusmatka itseensä.
Tietenkin myös "ei niin korkealentoisesti": jos jonkun mielestä fantasiametsässä kuuluu olla mahtavan suuria ja vanhoja puita, pohjana pelkkää sammalta eikä kovinkaan valoisaa luokoon hän sellaisen ympäristön tarinan hahmoille. Jos taas joku on vahvasti sitä mieltä, että metsä on pullollaan aluskasvillisuutta, vihreitä köynnöksiä, valoa ja hentoja lehtipuita, olkoon se hänen lukukokemuksessaan niin.
Tämä on minun mielipiteeni asiasta, ja perusteluni sille :D Mutta kaunis kiitos rakentavasta kritiikistä!!

Olen oikeastaan luonnostellut jatkoa mielessäni, ja pitäisin hirmuisesti tämän tarinan jatkamisesta, mutta minulla on niin kamalan vähän aikaa... Harrastuksia riittää ja kouluakin pitäisi käydä :D Tosin lukioon valitsin taas luovan kirjoittamisen kurssin... ;)

KIITOS!!!

-Hanna
In reply to an earlier comment
tytöntyllerö
March 17, 2015
Report this comment
P.S. Kyseinen ajatukseni näkyy jopa olennon nimessä, daquirissa. Jokainen ääntää sen eri tavalla. Joku voisi ehkä korjata muiden "väärän" lausumistavan, mutta itse nautin siitä. Väärää tapaa ei ole. Mielestäni erilaisuus on rikkaus ja haluan ruokkia sitä, että jokainen uskaltaisi olla oma itsensä ja nauttia ainutlaatuisuudesta :)
In reply to an earlier comment
Jästipää
March 17, 2015
Report this comment
Kirjoittajalla on tietenkin aina vapaus kirjoittaa juuri kuten haluaa, mikä on tietenkin koko homman suola. En ole täysin samaa mieltä kanssasi tuosta miljöön kuvailemattomuudesta, sillä minusta miljöön kuvaaminen kuitenkin vahvistaa tarinaa, kantaa juonta ja avaa myös henkilöiden persoonaa ja luonnetta, esim. kun kuvataan vaikkapa millaisessa paikassa päähenkilö asuu. Miljöön kuvaus myös antaa joskus viitekehystä ja perusteluita itse tapahtumille. Tämä on kuitenkin vain minun mielipiteeni, enkä tokikaan lähde väittelemään asiasta kanssasi vaan ilman muuta kunnioitan mielipidettäsi. Ymmärrän kyllä näkökulmasi. Ehkä tämä ajatus tulee elokuvien kautta esille. Kuten niin moni muukin, myös minä totean usein elokuvasta, joka on tehty lukemani kirjan perusteella, että kirja oli parempi. Näissä kommentoissa useinkin osasyynä on juuri se, että elokuva on tietyn yksilön (= ohjaajan) näkemys kirjasta. Kun itse lukee kirjan, luo täysin oman mielikuvituksensa mukaisen näkemyksen tarinasta ja henkilöistä ja kun sitten näkee elokuvan, eihän se tietenkään vastaa sitä omaa lukemisen kautta saatua mielikuvaa... :) Elokuvassa siis on tietyssä mielessä riistetty taiteen kokijan mahdollisuus oman mielikuvituksen kautta luoda oman näköisensä versio tarinasta. En silti ole elokuvia vastaan, ovathan ne silti ihan hyvää viihdettä ja parhaimmillaan upeaa taidetta...
3 kohdetta - näytetään 1 - 3
Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS