Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
novellistani pätkä 2013-08-29 07:30:58 Alapo80
Arvosana 
 
3.0
Alapo80 Arvostellut: Alapo80    August 29, 2013
#1 Arvostelija  -   Kaikki arvostelut

Hei Bitfly!



Onpa omituinen tapa aloittaa! :D
Kirjoitat: "Lopulta saavuimme käytävään.".
Mietin pitkään, että miksi se ei voi olla vain "Saavuimme käytävään.". Kuitenkin luulen, että koska pätkä niin lyhyt niin tuo kyllä antaa kuvan siitä, että aikaisemmin on tultu kauan.

Seuraavassa otan muutamaan asiaan kantaa.
Kirjoitat: "Käytävän molemmin puolin oli ovia pieniin selleihin. Jokainen ovi rautainen ja raskaan väköinen. Niitä peitti paikoitellen ruoste, joka täplitti oven harmaata pintaa.".
Ajatukseni: "Käytävän molemmin puolin oli tautaisia, raskaan näköisiä ovia pieniin selleihin. Ruoste täplitti ovien harmaata pintaa.".
Tärkein asia on kenties se, että yksinkertaistat virkkeitä, jolloin myös toisto vähenee (tässä sna ovi), ja tekstistä tulee helpommin luettavaa. Suosittelen lukemaan ääneen itselleen sen, mitä on kirjoittanut, jotta kuulee mahdolliset kankeudet. Ei myöskään kannata tyytyä siihen, mitä ensimmäisenä on saanut paperille, vaan koettaa keksiä mahdollisimman monta vaihtoehtoa sanoa sama asia.

Annan samaan asiaan vielä toisenkin esimerkin.
Kirjoitat: "Yhtäkkiä kuulimme käytävän päästä ääntä. Käytävän päässä oleva ovi avautui ja sieltä astui ulos mies. Hän oli melko lyhyt, mutta tukeva. Mies muistutti kääpiötä.".
Ajatukseni: "Yhtäkkiä kuulimme käytävän päästä ääntä, kun pieni ovi avautui. Käytävään astui mies, melko lyhyt ja tukeva, ja joka muistutti kääpiötä.".
En sano että ajatukseni ovat parhaita, haluan kuitenkin herättää ajatuksia.

Mielenkiintoinen katkelma!

Tuosta olisi mukava lukea lisää! :D

Kiitos!

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
20
Report this review

Kommentit

1 kohdetta - näytetään 1 - 1
Järjestys 
Bitfly
September 03, 2013
Report this comment
Kiitos kommentiatasi. Tämä pätkä onkin pitkästi raakile ja on kuin onkin pätkä suurempaa kokonaisuutta niinkuin otsikko kertoo. Olen itsekkin huomannut ongelman toistossa"esim Ovi sana" ja olen pyrkinyt välttämään sitä. Olen melko uusi tässä kirjoittelussa. Voin kirjoittaa jatkoakin mutta siihen menee hetki. Lisäksi voin kertoa mistä tämä novellini kertoo.
1 kohdetta - näytetään 1 - 1
Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS