Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
Ote fantasiatarina-projektistani 2017-09-24 12:59:14 Alapo80
Arvosana 
 
3.0
Alapo80 Arvostellut: Alapo80    September 24, 2017
#1 Arvostelija  -   Kaikki arvostelut

Moikka AndreBushe!

Pahoittelen, että kersti näin kauan, että laitoin tähän kommenttia. On aina mukava nähdä katkelmia tulevista kirjoista! :) Kuten tuossa jo onkin mainittu, niin aika lyhyt on pätkä, ja tavallaan se luo omat haasteet lukijalle.
Esimerkkinä tuo Edmund Rautakäden saapuminen. Miksi hän on saapunut? Keitä ovat ne kaksi muuta, joille tämä olisi voinut vannoa uskollisuutta? Ja jos kerran on vannottu uskollisuutta, niin miten paksu kolikkopussi siihen liittyy? Onko tässä maailmassa yleistä, että vannotaan uskollisuus kolikoille? Ja jos on, niin miksi kukaan haluaisi ottaa uskollisuuden vannomisen vastaan?

Ja sellainen pikkujuttu, että kerroit jo, että Edmund oli vannonut uskollisuutta, joten hieman kankealta tuntui dialogissa, että kertoi sen jälleen (jos ei kyseessä sitten ole asian vakuuttelu, joka loisi aikaisemman pohjaksi epäilyksen, että onko mies sittenkin petturi, koska jollain toisella on paksumpi kolikkopussi).
Eli vältä sitä, että kirjoitat asioita toistuvasti. Jos Edmundin dialogi olisi ollut, että "Herrani, minulla on sinulle uutisia.", niin Edmundin saapumiselle olisi jokin selkeä syy, vaikka taustaa ei tietäisikään. Nyt kun hän kertoo että on uskollinen, niin ainakin itse mietin, että tosiaanko sen tulit kertomaan?

Kymmenen tuhatta, ja numerot yleensäkin, on soveliasta kirjoittaa yhteen :)

Olen tavallaan samaa mieltä vihollisarmeijan kuvailusta kuin muut, sillä nyt siitä selvisi vain keltainen väri. Toisaalta taas kerroit tämän olevan lyhyt katkelma, joten tuo seikka tarkentunee myöhemmin. Itse pidän siitä, että ei kuvailla kaikkea kerralla, vaan ujutetaan kuvailua pikkuhiljaa muun kerronnan oheen.

Kysyit temposta. Se on mielestäni hyvä. Riittävästi tapahtuu, ja Edmundin saapuminen etenee nopeasti ja siinä päästään hyvin eteenpäin. En tosin tiedä miten tähän tilanteeseen Pakkaskuninkaan jne. kanssa on tultu, joten en pysty sitomaan noita tiedonmuruja mihinkään. Kuitenkin mielikuva jouhevasti etenevästä ja jahkailemattomasta tarinasta tässä syntyi.

Nuo paikkojen nimet ovat ainakin minun korvaani jotenkin puhtoisia, satumaisia. Jotain Harry Potterin ja Taru Sormusten Herrasta välimaastosta. Voi tosin olla, että se vain johtuu kielestä. Ruusuvesi, Vuorimaa, Konttikylä, Myllyvesi ja Aurinkolinna. Koetan itse aina miettiä noita myös englanniksi, ja en nyt halua sinun muuttavan mitään. Ajatuksena vain. Esimerkiksi Kivipiikki (Stonepike), Lumihuippu (Snowpeak), Myllynkylä (Millville), Syvävesi (Deepwater) ja Auringon torni (Suntower) olisivat mielestäni enemmän sellaisia merkityksellisiä.

Harmi että tämä oli näin lyhyt, sillä tämä tuntuu mielenkiintoiselta, ja nopean valtapelianalyysin varjolla juoni vaikuttaa enemmänkin Game of Thronesin kaltaiselta.

Jatka ihmeessä kirjoittamista ja paina versio voimalla valmiiksi. Luet sitten ajatuksella ja muokkaat jos tarvetta :)
Kielellisesti pidin kovasti!

Kiitos!

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
10
Report this review

Kommentit

Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS