Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
Rauniokaupungin roviot (luku 1) 2013-02-11 13:52:55 Alapo80
Arvosana 
 
4.0
Alapo80 Arvostellut: Alapo80    February 11, 2013
#1 Arvostelija  -   Kaikki arvostelut

Hei Deathless!

Tällainen pikku juttu, eli kirjoitat: "Ravistelen itseni hereille, aukaisen silmäni vaivoin...". Mielikuva, joka minulle syntyy siitä että joku ravistelee itsensä hereille, on sellainen että ihminen pudistelee voimallisesti päätään ja on sen jälkeen tolkuissaan, johon taas seuraava lause vaivoin aukeavista silmistä ei mielestäni vastaa. Korvaisin ehkä "ravistelen" - sanan "pakotan" - sanalla. No...voi olla että on saivartelua.

Dialogista sen verran, että kuvailet, "... kuuluu vahva ”hiljaa!” huuto...", kun kenties olisit voinut kertoa "hiljaa" dialogina, jolloin se mielestäni olisi ollut hivenen selkeämpi.

Kirjoitat: "...täynnä roskia ja ihmisiä, puikkelehdimme heidän ohitseen ja saavumme pienen rakennuksen eteen...". Vaihtoehtona "...täynnä roskia ja ihmisiä, joiden ohi puikkelehdimme, kunnes saavumme pienen rakennuksen eteen...". Nyt mielestäni "heidän" viittaa myös roskiin.

Dialogisi on uskottavaa ja luontevaa, kuitenkin poimin yhden esimerkin "jälkimainingista, jonka lukija ymmärtää. Kirjoitat, "”En minä tiedä miksi en tiedä!” sanon vihaisena ja katson häntä haastavasti.". Jo huutomerkki ja onnistunut dialogi kertoo, että päähenkilö on vihainen ja ärtynyt, johon myös haastava katse ohjaa (se on hyvä lisä kuitenkin! :D). Ajatukseni, "...en tiedä!" katson häntä vihaisesti.", olisi riittänyt mainiosti.
Kustannustoimittaja sanoi minulle monesti, että älä yritä tuoda koko mielikuvaasi lukijalle, vaan anna tämän itse luoda mielikuvia. Jos kirjailija koettaa pureskella lukijalle kaiken valmiiksi, se saattaa saada lukijan ärsyyntymään.

Mielenkiinnosta, "...kurkussa tuntuu, kuin olisin nieleksinyt desin hiekkaa.". Miksi juuri desin? Eikö pelkkä hiekkaa olisi riittänyt? :D

Väliin hyvää! :D "Muistikuvani alkavat heräämisestäni maassa... - ...sataprosenttisen varma näin hämärässä.". Mahtava kappale! Sateen rummutus muuttuu ukkoseksi! Upeaa!

"Hän kaivelee taskujaan ja vetäisee esille tulitikkuaskin ja toinen tavara paljastuu kynttiläksi.". Mikä kumman toinen tavara? Ajatukseni: "Hän kaivelee taskujaan ja vetäisee esille tulitikkuaskin ja kynttilän.". Eli et viittaa kahteen tavaraan, joten tuo hieman hämäsi.

Väliin hieman helsinkiläisen viisastelua. Mannerheiminkatu on Lahdessa, Porvoossa, Loviisassa ja Lappeenrannassa mutta meillä "stadissa" on Mannerheimintie :D ...no...yhdentekevää

"törsäisee" on mieletön sana! :D

Kirjoitat, "...joka juttelee innokkaana jonkun kanssa, joka istuu Meten toisella puolella.". Tulee hieman kankea kuva. Jospa seuraavasti, "...joka juttelee innokkaana Meten toisella puolella istuvan henkilön kanssa.".

Tarina itsessään on hyvin mielenkiintoinen ja odotan sille innolla jatkoa! Olet hyvä kirjoittaja, ja kuitenkin minusta tuntuu, että viimeistelyn kanssa olet hivenen laiska :D Olen monelle suositellut lukemaan omaa kirjoitusta itselleen ääneen, jos se suinkin on mahdollista, sillä silloin monesti kuulee kaikki töksähtelyt ja karkeudet omasta tekstistään!

Paina päälle ja jatka hyvän tarinan suoltamista!!! :D

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
30
Report this review

Kommentit

1 kohdetta - näytetään 1 - 1
Järjestys 
Deathless
February 11, 2013
Report this comment
Kiitokset! :) Olen tosissaan aika laiska viimeistelijä. Yksi syy tälle on (pitäähän se nyt vähän selitellä) että pelkään jättäväni jutun kesken, jos hinkkaan ja viilaan lukua vaikka kuinka pitkään. Mutta tästä on hyvä lähteä muokkaamaan.

Desi hiekkaa... ehkä se desi on siinä aika turha, taidan ottaa sen pois. Ja nyt kun mainitsit nuo epäkohdat, tajuan itsekin, että ne ovat epäselviä ja/tai typerästi ilmaistuja.

Ja korjaan tuon Mannerheiminkadun. Asun kaukana Helsingistä ja maantieto ja maisemat sieltä ovat vähän... no, hakusessa ja niin edespäin :)
Kiitos vielä kerran!
1 kohdetta - näytetään 1 - 1
Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS