Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
Kehtolaulu-romaanin alku 2017-07-18 14:13:49 T.Johan
Arvosana 
 
4.0
T.Johan Arvostellut: T.Johan    July 18, 2017
Top 50 Arvostelijat  -   Kaikki arvostelut

Hyvää tekstiä. Taitavasti eläydytty kumpaankin näkökulmaan: objektiiviseen ja subjektiivseen kertojaan. Tajunnanvirtateksti kyllä tökkii, kun kappale on yhtäpötköä mutta lauseet ovat lyhyitä virkkeitä Tai toisaalta...on helppolukuinen juuri sen takia!
Dialogi selkeää, kuvailee puhujien persoonaa.

Selkeä alku, lähtee jo valmiiksi kriisistä. Mieleen tulee yksi asia: Jos alkuasetelman kertomiseen menee näin paljon tekstiä, tuleeko romaanista hirveän pitkä?

Mutta tämä on romaani, ei elokuvan käsikirjkoitus. Romaanissa saa laveasti kuvailla. Tämä on jo nyt hyvin luettava ja helposti seurattava, ei käsittämättömiä sivistyssanoja vaan tavallisen ihmisen sanoja.

kahden näkökulman päällekkäisyys luo jännitettä. Hyvä. Silti sanon: tiivistä vielä.
Vaikka sanoin aiemmin että on romaani eikä elokuvan kässäri, se tulee väkisinkin mieleen. Kuvailu on suorasukaista eikä kaunokirjallisia tehokeinoja käytetä. Mitkä ne ovat? Jos tapahtumien välinen jännite ei itsessään riitä, on oltava kielellistä jännitettä joka vie eteenpäin. Jos kieli on pelkästään tapahtumien puhdasta kuvailua, kirjoittajalla on kiire asettaa seuraava juonta eteenpäin vievä tapahtuma jotta lukija ei kyllästyisi.

Tuossa tajunnanvirrassa on selkeä motiivi jota on mielenkiintoista lukea. Käyn valitettavan vähän tällä sivustolla, mutta jos luen jotain pyrin sanomaan jotain. Tämä on parasta tekstiä mitä täällä olen nähnyt.

Tsemppiä urakallesi! Toivon että menestyt!

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
01
Report this review

Kommentit

1 kohdetta - näytetään 1 - 1
Järjestys 
Mimosa
November 02, 2017
Report this comment
Kiitos paljon kannustavista sanoistasi. Siitä onkin pitkä aika, kun viimeksi vierailin tällä sivustolla ja olin jo unohtanut, mitä kaikkea olen tänne kirjoitellut. Romaani on edelleen kesken; pitäisi keksiä kaikille henkilöille kohtalo ;) Painoin muuten vahingossa tuota äänestysnapin alaspäin olevaa peukkua, vaikka piti tietysti painaa sitä toista (jos se sulle näkyy jossain)! Eli todellakin oli hyödyllinen arvostelu. Tiivistämisen varaa tekstissäni on ihan varmasti. Aion sen tehdäkin.
1 kohdetta - näytetään 1 - 1
Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS