Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
Superjengi: Painajainen 2014-07-30 06:58:26 Alapo80
Arvosana 
 
4.0
Alapo80 Arvostellut: Alapo80    July 30, 2014
#1 Arvostelija  -   Kaikki arvostelut

Moikka Roosa1002!

Täytyy sanoa, että jos tuo nimimerkkisi 1002 on syntymävuosi ja kuukausi, niin olen kyllä vaikuttunut :D Miellyttävän nopeatempoinen tarina!

Sellaisia pieniä juttuja, joihin voi kiinnittää huomiota on muun muassa yksinkertainen tapa kirjoittaa.
Annan esimerkin.
Kirjoitat: "Yhtääkkiä puhelimeni alkoi soida ja siitä kuului jo ärsyttävä biisi Robin Puuttuva palanen.".
Ja sama minun korjauksilla.
"Puhelimeni alkoi soittaa jo ärsyttäväksi muodostunutta Robinin Puuttuvaa palasta.".
Eli miksi muutin näin. Lukija ymmärtää, että kun puhelin alkaa soida, se tapahtuu aina yhtäkkiä (siinä sanassa Sinulla pieni näppihäiriö). Muutoin lyhensin hieman, ja kerroin suoraan että puhelin soitti tiettyä kappaletta, sillä lukija ymmärtää myös sen, että soittoääniä on helppo vaihtaa.
Se mitä halusin sanoa on se, että koeta aina keksiä se yksinkertaisin tapa kirjoittaa jokin asia.

Toinen seikka on sellainen värikkään kielen käyttö. Eli monesti kirjoittajat kertoo että jonnekkin mentiin. Tuo mentiin on sellainen tyhjänpäiväinen sana :D Mennä voi kävellen, autolla, raketilla, polkupyörällä, junalla jne.
Suosittelisinkin käyttämään vaihtoehtoisia ilmaisuja, kuten matkustimme junalla (vrt mentiin junalla), ajoimme kotiin (vrt mentiin kotiin), pyöräilin kaverille (vrt menin kaverille polkupyörällä) jne.
Tuosta saa heti jonkin verran kauniimman kuvan.

"Mielessäni pyöri äidin anova ilme joka oli hänen kasvoillaan kun meidät oli häädetty sairaalasta.".
Hyvä virke! Mahtavaa!!! :D

Novellissa itsessään on kaikki, mitä novellissa kuuluukin olla! Alku, hyvää nousevaa jännitystä, käännekohta, laskevaa jännitystä ja loppuratkaisu.
Kenties äidin kaverit olisi voinut jättää pois, sillä se hieman sekoitti ainakin minua. Ja lisäksi siihen saakka kaikki oli mukaansatempaavan jännittävää, ja onnistuit mainiosti vangitsemaan lukijan tarinan pyörteisiin!

Hyvää työtä! :D

Kiitos!

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
10
Report this review

Kommentit

Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS