Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Forums

Yleinen keskustelu

Yleinen keskustelu
Public write access is disabled. Please login or register
Last post
Lil Sparrow

Lil Sparrow
8 posts
---
Location:
n.a.
18.02.2015 20:14

Inspiraatio kirjoittamisen lähteenä

Monesti kuulen sanottavan, ettei ainoastaan inspiraation avulla voi kirjoittaa. Jos todella haluaa kirjoittaa, täytyy myös ajoin pakottaa itsensä siihen. En voi oikein yhtyä tähän, vaikka totta onkin, että pidempien projektien parissa ei aina voi istuskella suuren innoituksen alaisena. Mutta onko se sitten pahasta, jos kirjoittaa, kun ideat puhkeavat kukaan? Onko huono asia odottaa ideoiden kypsymistä? Haluaisin kuulla muita mielipiteitä aiheesta, mahdollisesti kokeneemmiltakin kirjoittajilta.



 
liskomies

liskomies
24 posts
---
Location:
n.a.
19.02.2015 07:16
Re: Inspiraatio kirjoittamisen lähteenä
Tuo pelkän inspiraation voimalla kirjoittaminen taitaa olla meidän harrastelijoiden etuoikeus.

Jos "joutuisi" ansaitsemaan leipänsä pelkällä kirjoittamisella, niin olisi tottakai pakko opetella kirjoittamaan säännöllisesti ja monta tuntia päivässä, mielentilasta riippumatta. Täytyyhän meidän itsekunkin mennä päivätöihimme tai opintoihimmekin, riippumatta siitä, sattuuko juuri tänä aamuna nappaamaan. Ainakin jos haluamme saada leipää pöytään. Hyötynsä siitä on toki vakavammalle harrastajallekin, että luo itselleen jonkinmoisen kirjoitusrutiinin, jollon koneen taakse on helpompi asettua myös vähemmän inspiroivana päivänä.

Ideoiden kypsyttely tuottaa mielestäni usein hyvinkin hedelmää. Omalta kohdaltani olen huomannut toimivimmaksi sen, että kirjoitan ensimmäisen version mahdollisimman pian idean saatuani. Aika usein sitten jätän tekstin hautumaan ja kypsymään (joskus pidemmäksikin ajaksi), ennen kuin palaan siihen uudelleen ja alan muokkaamaan tekstiä mahdollista julkaisua tai vaikkapa kirjoituskilpailua varten. (Esim. novellikilpailuissahan on yleensä osallistumisaikaa kuukausikaupalla.) Ellen suhteellisen nopeasti kirjoita mieleen kumpuavia ideoita, hahmoja ja juonirakenteita ylös ainakin jossakin muodossa, tuppaavat ne enemmän tai vähemmän unohtumaan.

Loppujenlopuksi jokainen kirjoittaja on erilainen, ja tärkeintä on löytää juuri itselle parhaiten soveltuva työtapa.




 
Jästipää

Jästipää
22 posts
---
Location:
n.a.
19.02.2015 21:03
Re: Inspiraatio kirjoittamisen lähteenä
Jos kirjoittaa pelkästään itselleen ja pöytälaatikkoon, on aito vapaus kirjoittaa vain ja ainoastaan inspiraationsa avulla. Jos kuitenkin kirjoittaa jolle kulle muulle, kilpailuun, lehteen, kustantajalle, "suurelle yleisölle", ei yleensä tätä etuoikeutta ole. Silloin pakottaminen itsensä kirjoittamaan on enemmän tai vähemmän edessä. Tällöin astuu kuvaan aikataulut, kustantajan vaatimukset, kohderyhmän huomioiminen yms. Vain harva muille kirjoittava pääsee siihen asemaan, että voi täysin vapaasti kirjoittaa inspiraationsa voimin pelkästään.

Idean kypsyttäminen ei ole missään nimessä pahasta. Eikä se, että odottaa idean puhkeamista. Sehän on mielestäni välttämättömyys, jotta voi kirjoittaa hyvää tekstiä. Itse en kirjoita ellei minulla ole ideaa ensin. Kun idea syntyy, kypsyttelen sitä päässäni, joskus hyvinkin pitkään, kuukausia jopa. Kun idea on mielestäni kypsynyt riittävästi, alan kirjoittaa sitä. Idea täytyy saada jostain ja se tulee inspiraation kautta yleensä, mutta idean jatkotyöstäminen paperille menee usein jossain vaiheessa pakkokirjoittamisen piikkiin. Varsinkin kun pääsee vaiheeseen, missä muutoin valmis tarina pitää oikolukea ja korjata, oikolukea ja korjata jne. Tämä on välttämätön vaihe kuitenkin ja pakko tehdä, ellei kirjoita pelkästään pöytälaatikkoon.

Näen asiassa myös toisen puolen. Jos kirjoittaa pelkästään inspiraationsa innoittamana eikä koskaan pakota itseään missään tilanteessa kirjoittamaan, toimii aina oman mukavuusalueensa puitteissa. Tuleeko silloin aidosti haastettua itseään kirjoittajana? Minusta kehittymisen edellytys on, että haastaa itsensä kirjoittajana ja välillä itse itseään pakottaen kirjoittaa oman mukavuusalueensa ulkopuolella. Itse pyrin kirjoittamaan kaikenlaista tekstiä, eri genreä, teemoja, tyylejä yms. En todellakaan hallitse kaikkia lajeja, tyylejä ja teemoja, mutta kokeilen, harjoittelen ja pyrin oppimaan kaikesta kirjoittamastani jotain kirjoittajana. Itse olen kokenut tämän hyväksi tavaksi kehittää omaa kirjoittamistaan, sillä niistä oppii ja osaa löytää oman tyylinsä sekä saa itsevarmuutta kirjoittajana. Sellainen myös avaa kirjoittajan silmiä omille virheilleen ja maneereille, koska omille virheilleen kirjoittaja on yleensä kohtalaisen sokea.

Mutta jokainen kirjoittaja valitsee itse polkunsa, miten haluaa edetä. Taiteessa ei ole koskaan oikeita ja vääriä tapoja tehdä asioita, on vain erilaisia tapoja, joista yksi sopii yhdelle ja toinen toiselle. Itselleen parhaan tavan löytäminen on ehkä se koko homman pihvi?




 
nterbt

nterbt
2 posts
---
Location:
n.a.
20.03.2015 19:28
Re: Inspiraatio kirjoittamisen lähteenä
Hei!

Itse olen aloittelemassa kirjaa, joka ei todellakaan sovi omaan profiiliin ulkoisesti. Tienkin, ilman muuta, halu lähti kirjoittamisesta. Halusta rikkoa rajoja, olla jotain muuta. Huoh.

Projektin aikana, joka nyt kestänyt vuoden, ajattelin etten voi taikka halua lukea muuta kirjallisuutta, koska lukisin niitä tietty hiilenmustien kriittisten silmien läpi.

Jätän aiheen nyt tähän. Vasta ensimmäistä kertaa loggasin tälle sivustolle ja mielenkiinnolla katsoin keskustelua.

PS. Mukavaa olisi löytää kriittistä sakkia, eli sen sorttia, jotka osaavat ottaa keskustelun ilman kiihkoilua.

Edited by nterbt - 21.04.2015 01:49




 
Discussions v1.3
(c) 2010-2011 Codingfish
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS