Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Forums

Yleinen keskustelu

Yleinen keskustelu
Public write access is disabled. Please login or register
Last post
lukutoukka91

lukutoukka91
1 post
---
Location:
n.a.
19.03.2016 09:42

Onnellinen loppu?

Täytyykö kaikissa novelleissa, tarinoissa päähenkilöiden jäädä eloon?
Eikö olisikin hyvä, jos lukijaa surettaa jos päähenkilö kuolisikin lopussa?
Vai onko muokattava rankkaa tekstiä sillä tavalla, että päähenkilölle käy loppujen lopuksi hyvin? Omissa teksteissäni moni päähenkilö kuolee mutta onko sellainen kustantamoille lainkaan mieleen?

Mitä ajattelette minun mielipiteestä päähenkilön eloonjättämisestä?




 
liskomies

liskomies
24 posts
---
Location:
n.a.
19.03.2016 13:44
Re: Onnellinen loppu?
Tottakai kirjoittaja itse päättää, mitä päähenkilölle lopuksi tapahtuu. Kuolema on joskus toimiva ratkaisu, toisinaan taas ei. Mieleeni tulee useampiakin lukemiani (lähinnä kauhu)tarinoita, joista jää jälkimaku, että päähenkilön kuolema on ollut kirjoittajalle "helppo" ja loppuunkuluneen kliseinen ratkaisu viedä tarina loppuun. Jokin muu onnistunut kehitelty ratkaisu olisi ehkä nostanut kuoleman keskinkertaisuudeksi romahduttaman tarinan aivan uudelle tasolle.

Summa summarum: kummin tahansa käy, kunhan ratkaisu sopii itse tarinaan ja tuo sille ikäänkuin lisäarvoa. Kustantajan näkökulmasta olennaisinta on eheä ja toimiva kokonaisuus sekä mielenkiintoinen tarina, ei niinkään se, kuoleeko päähenkilö.




 
Jästipää

Jästipää
22 posts
---
Location:
n.a.
24.03.2016 13:05
Re: Onnellinen loppu?
Minusta ei ole missään nimessä pakko olla onnellista loppua. On useitakin teoksia, missä päähenkilölle käy huonosti tai loppu on muusta syystä onneton ja se on vain hyvä asia. Onnellisiakin loppuja toki tarvitaan. Olennaista minun mielestäni on nimenomaan se, millaisesta tarinasta on kyse. Oli loppu sitten onnellinen tai ei, sen tulee nivoutua tarinaan luonnollisena päätöksenä niin, että se omalta osaltaan tukee tarinaa ja kantaa juonen ja päähenkilöiden kohtalot päätökseensä ilman, että se tuottaisi kokonaisuudelle erityistä haittaa. Kustantajat eivät varmastikaan odota, että kaikissa tarinoissa olisi onnellinen loppu, sen verran synkkää tekstiä välillä näkee kansien väleissä että tästä voi olla kyllä varma.

Itse eniten inhoan sellaisia loppuja, joista näkee, että loppu on väkisin väännetty onnelliseksi. Lukijana en sellaista juuri arvosta. Joskus näkee myös sitä, ettei kirjoittaja ole tiennyt miten lopun kirjoittaisi, mutta siinä tapauksessa ongelmat lienevät muualla kuin siinä, että päättyykö tarina hyvin vai huonosti päähenkilön kannalta.

Loppujen lopuksi kaikkihan on tietenkin kiinni kirjoittajasta itsestään. Hän kirjoittakoon tarinalleen juuri täsmälleen sellaisen lopun kuin parhaaksi näkee. Kyse on kuitenkin aina kirjoittajan omasta näkemyksestä.




 
Discussions v1.3
(c) 2010-2011 Codingfish
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS