Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Forums

Yleinen keskustelu

Yleinen keskustelu
Public write access is disabled. Please login or register
Last post
lentokykysi

lentokykysi
4 posts
---
Location:
n.a.
03.07.2016 17:43

Nyt tuli aika astua esiin

Toteutan sanomistani, sitten eläkkeellä. Olen satunaisesti kirjoittanut koko ikäni. Kirjoittaminen on ollut tuuletusaukko, mutta jäänyt leipälajien jalkoihin. Noin pari vuotta sitten menin itseni kanssa keskustellen aiheeni oli mikä tässä sotkuisessa maailmassa kannattaa tuoda yksilön esille kirjoittamalla kun kokee tekstin puuteet, sekä olevansa vaikeuksissa sanojen kanssa (sokeutta) ja vielä muistissa kouluajalta ainekirjoitus numero muodostui huonosta oikeinkirjoittamista hyvästä sisällöstä.
Ei siinä suuria pohdittu, tavoitteeksi asetin koetellen kepillä jäätä.
Aloitin vain kirjoittaa ilman, että olisin jäänyt odottamaan inspiraatiotta.

Näillä eväin tanssin monta hikistä päivää näppäimistön koskettimilla runopaita päällä joka tarttui ihooni ja lopulta sieluuni. Kasvaen intohimoksi ja halusta tuottaa koskettavaa tekstiä. Näin siinä käy kun rakastuu. Minä rakastuin runouteen ja miksi? Runous paljastui minulle elämän alkujuureksi, janoksi. Nyt sen ymmärsin runous oli minun henkeni hengitys. Miten olin selvinnyt elämästä ilman tätä tietoa?

Ensin tulee runo ja sitten novelli pois suljettu on romaani. Tunnen itseäni hyvinkin jo tässä iässä tunnen ominaisuuksiani: esimerkiksi olen lyhytjännitteinen. Minulle asiaan keskittyminen ja asian vireillä pitämien pysyy päivän verran korkealla tasolla, sen jälkeen asia pitää olla käsitelty. Uusi aihe pyrkii pintaan.

Palataan asiaan, olen tälle sivulle jäänyt asumaan saadakseni palautetta teksteistä sekä rakenteelta kuin sisällöltään, unohtamatta kirjoitusasua.
Mielestäsi tämän sivuston sapluuna on eritäin hyvä ja toimiva. Pari puutetta kirjaan ylös. Tekstinsä korjaamismahdollisuus, liian vähän tulee arvosteluja, eteenkin sivuston ylläpitäjiltä.
Mikään ei ole täydellistä. Siksi ehdotan ja näin teesi kuuluu: Ota aikaa myös palautteelle sillä jokainen vakavasti kirjoittamiseen suhtautuva janoaa rehellistä palautetta. On oma kohtainen kokemus. Kirjoitetaan omalla äänellä ja se riittää.
Arvoinkin voi ilmaista ytimekkäästi, jota taitoa minulla ei ole. Keskityn liiaksi tunne vaikutuksen. Siitä huolimatta aion lisätä arvosteluja.
Oliko tämä hyvä vai huono asia? Kirjoitan, keskustellaan ja kirotaan kun tarvetta on.

PS. Nautitaan kesästä.




 
Arska

Arska
27 posts
---
Location:
n.a.
06.07.2016 12:22
Re: Nyt tuli aika astua esiin
Asiallinen kirjoitus, jota aivan ensilukemalla pidin hieman sekavasti laadittuna. Ei se kuitenkaan sitä ole, vaatii vain huolellisen sisääntulon aiheeseen, ja sen käsittelyyn.

Lyriikka, joka on sinua lähinnä, ei itselleni enää ole ollut niin läheinen, vaikka aiemmin olen siitä ollut kiinnostuneempikin.

Käsittelet ajatuksella myös sivuston rakennetta, ja käyttömuotoa. Itsekin olen ajoittain kaivannut tuota mahdollisuutta muokata kirjoituksiaan jälkikäteen. Olen kuitenkin päätynyt omissa pohdinnoissani siihen, että asia on perusteellisesti harkittu sivustoa luodessa, ja palvelee parhaiten juuri nykymuodossaan käyttäjiä.

Palaute on tietysti se asia, jota meistä jokainen täällä kaipaa enemmän. palaute on se opaste, jonka avulla omaa kirjallista ilmaisuaan voi kohentaa. Se on myös se seikka, jonka määrää sivustolla me voimme omalla toiminnallamme lisätä. Eli lyhyesti: jos kaipaat lisää palautetta, anna lisää palautetta.

Ylläpidon osuus palautteesta on nykyisin jäänyt vähäisemmäksi, ja ymmärrän sen todella hyvin. Yhden henkilön mahdollisuudet palautteeseen ovat toki rajalliset, ja sivusto on pikkuhiljaa kerännyt kasvavaa käyttäjämäärää. Oikeastaan jopa hämmästelen sitä aktiivisuutta, jolla ylläpito jaksaa kommentoiden sivustolle tulevaa materiaalia.

Hyviä harrastajakirjoittajille sunnattuja sivustoja ei taida kovinkaan viljalti esiintyä. Pidetään tämä elinvoimaisena ja asiallisena, niin viihdymme mukavasti. Tänne mahtuvat sopusoinnussa kaltaisemme harrastelijat, ja ne kirjoituksesta inspiroituneet, joilla on selkeä päämäärä edetä tuottavaksi kirjailijaksi.

Edited by Arska - 06.07.2016 11:24




 
Discussions v1.3
(c) 2010-2011 Codingfish
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS