Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Forums

Kirjoittaminen

Vinkkejä ja ajatuksia kirjoittamiseen!
Public write access is disabled. Please login or register
Last post
Talventuli

Talventuli
1 post
---
Location:
n.a.
11.08.2020 18:59

Aloittajan alkuvaikeudet

Vuosien jälkeen päätin liittyä sivustolle uudelleen. Jotkut saattavat muistaa novellini Ella-nimisestä pikkutytöstä. Ne jäivät viimeisiksi teksteikseni.

En oikein tiedä miten elvyttäisin kirjoituskykyni. Aion aloittaa lukemalla, hakea inspiraatiota muualta.

Näinkin yhdessä toisessa viestiketjussa keskusteltavan hyvien hahmojen luomisen vaikeudesta. Tämä on minulle kirjoittajana yksi suurimmista haasteista. Ennen pystyin kirjoittamaan tunteja putkeen, nyt en saa kahden tunnin jälkeen sanaakaan paperille. Toinen haaste on draaman kaari, juonikuviot sun muut. En oikein tiedä pitäisikö minun vain alkaa kirjoittaa huolimatta tarinankerronnan teoriasta. Ehkä ensimmäisen luonnoksen ei tarvitse olla täydellinen.

"Sinä yönä jona synnyin sydäntalvena vuorten syleilyssä..."

Tässä kaikki mitä olen saanut aikaan päivien pohtimisen jälkeen.

Joka tapauksessa mukava olla takaisin täällä. Aion lukaista tarinoita täälläkin.




 
Oriodion

Oriodion
11 posts
---
Location:
n.a.
18.08.2020 00:36
Re: Aloittajan alkuvaikeudet
Tervetuloa takaisin vain. Itse aika uusi täällä, ainakin aktiivisena käyttäjänä. Tätä foorumipuolta en ole ennen käyttänytkään.

Itselläni inspiraatio kirjoittamiseen vaihtelee aika paljon. Joskus on pitkiä jaksoja jolloin ei vain tunnu saavan mitään aikaiseksi, ja jos yrittääkin kirjoitella, niin ei siitä ainakaan mitään tyydyttävää tekstiä tule. Mutta sitten taas joskus joku hyvä idea valtaa ajatukset hetkessä, ja on suorastaan pakko suoltaa ne paperille niin pian kuin mahdollista. Silloin kun inspiraatio tosiaan iskee niin sitä kannattaa hyödyntää.

Jos inspiraatio puuttuu niin olen kokenut lukemisen hyväksi tavaksi hakea sitä. Samoin elokuvat. Usein joku yksittäinen mahtava kohtaus herättää halun keksiä jotain yhtä hienoa itse, ja aina joskus siinä onnistuukin. Vaikka tässä täytyy kuitenkin olla tarkkana että keksii omia ideoitaan eikä vain kopioi valmiita muiden ideoita. Myös ihan täysin kirjoittamisen ulkopuolella, tyyliin iltakävelyllä tms tulee usein hyviä ajatuksia, joita joskus sitten mietin että voisikohan näitä sisällyttää johonkin tarinaan. Tai jos näkee jonkun hienon paikan niin saatan miettiä että voisikohan joku kohtaus sijoittua johonkin tämän kaltaiseen mestaan. Usein ideat myös kypsyy ajan kanssa, ja uskon että hyvät ideat pysyy ja paranee kun niitä miettii rauhassa läpi (vaikka parhaat kannattaa kyllä kirjoittaa ylös ettei vaan unohdu), ja huonot sitten toivottavasti karsiutuu pois. Joskus on ollut vuosia jotain ideoita mielessä, joita olen haudutellut mutta en ole saanut työstettyä sen enempää, ennen kuin sitten inspiraatio iskee kunnolla ja alkaa tajuta idean koko potentiaalia. Mega-inspiraation vallassakin kirjoitettuihin juttuihin kannattaa kuitenkin myöhemmin palata tarkastelemaan niitä uudestaan eri näkökulmasta, ja jos se edelleen tuntuu yhtä siistiltä kuin silloin idean lumoissa kirjoittaessa, niin ehkä se sitten tosiaan oli hyvä idea, vaikka usein vielä jotain muokkailua vaatiikin.

Itse en voisi pelkästään tuon esittämäsi alun avulla lähteä kirjoittamaan, ilman ajatusta siitä mitä on tulossa. Tarvitsen jonkun selkeämmän idean siitä mitä haluan kirjoittaa. Mutta jokainenhan kirjoittaa omalla tyylillään, ehkä sinä pystyt luomaan tarinan kirjoittaessasi sitä, en tiedä, ehkä kannattaa kokeilla. Jos siitä ei mitään mainittavaa synny, niin ainahan voit aloittaa alusta paremman idean tullessa. Eihän siinä muuta menetä kuin vähän aikaa, ja hyvää harjoitustahan se silloin olisi, niin että ei se aika mitenkään täysin hukkaan menisi. Ja ihan hyvä avaus tuo on. ;)




 
Discussions v1.3
(c) 2010-2011 Codingfish
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS