Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Forums

Kirjoittaminen

Vinkkejä ja ajatuksia kirjoittamiseen!
Public write access is disabled. Please login or register
Last post
Alapo80

Alapo80
23 posts
---
Location:
n.a.
13.10.2012 22:47

Tarinan / kirjan juoni

Huomasin kirjoittaessani, että toisinaan kirjoitus tyssää ja ajatukset karkailevat päästä jonnekin huoneen nurkkiin. Jatkaminen on tällöin vaikeaa ja tajusin että se johtuu siitä, että juoni ja jokainen käänne ei ole täysin hanskassa. Lähdin tutkimaan asiaa tarkemmin ja se, mitä sain päähäni, on puettu alle sanoiksi. Ajatukset eivät tosin ole omiani, vaan olen lainannut näkemyksiä muun muassa Aristoteleeltä ja monelta muulta huipulta.

Juonen rakenne (tietenkään ei ole pakko mennä juuri näin):
1. Tarinan ja kertomuksen miljöö ja hahmot sekä peruslähtökohta (ainakin pinnallisesti). Toisinsanoen tämä on esittelyvaihe.
Esimerkki. "John katseli punaisen planeetan pintaa auringon värjätessä pölyävän saven verhoaman maiseman verenpunaiseksi. Maa näkyi jossain kaukana pienenä pisteenä. Mies pyyhkäisi hikeä ja likaa maastokuvioidun takin hihaan. Hän vilkaisi taakseen ja näki Markin, joka oli alkanut huoltaa heidän isopyöräistä ajoneuvoaan leirin edustalla seuraavan päivän matkaa varten.".
- Planeetta kaukana maasta (tässä jää hieman fiilistelyn ja arvailun varaan).
- John on sotilas tai vastaava (tätä voi tehostaa vaikka kuvaamalla, kuinka mies korjaa hihnassa roikkuvan aseen asentoa.)
- Mies ei ole yksin, Mark ja leiri.
- Henkilöt ovat matkalla jonnekin.
Luonnollisesti esittelyjakso on pidempi, kirjassa voi olla monta kappalettakin, mutta asian ydin ilmeisesti selvisi. Toki tarina voidaan aloittaa myös kuvailemalla jotain toiminnallisempaa ilman selvityksiä ja nimiä, mutta ennemmin tai myöhemmin "briiffaus lukijalle" on pakko tulla, sillä kirja tai tarina ilman tietoa henkilöistä, tapahtumista tai miljööstä ei liene edes mahdollista kirjoittaa.
Mieti siis tarkkaan miten haluat esittelyn suorittaa ja minkälaisten tapahtumien kautta. Itse sain palautetta sellaisesta, että "toiminnallisen" osuuden jälkeen jäin satuilemaan hiustenväriä ja ulkonäköä, maisemaa jne. Kaikki moinen on mahdolista upottaa tarinaan, kun hetken miettii. Tästä on itseasiassa forumi kirjoitus tässä samassa osiossa, jossa kerrotaan lukijan samaistamisesta hahmoon rautalangasta vääntämällä.

2. Tarina etenee "syvemmälle", jolloin alkaa selvitä mihin suuntaan tarinassa ollaan menossa.
Esimerkki. "Mark veti konetykin kahvat pohjaan. Suurikaliberinen ase hakkasi voimakkaasti miestä kolmen päivän matkan rasittamille käsille. Valojuovat katosivat kaivoksen suuaukosta sisään ja niiden aiheuttamien kipinöiden välkkeen saattoi erottaa kauas. John, joka yön aikana oli hiipinyt lähelle kaivosta, tunkeutui nyt tulituksen aiheuttaman hämmingin alla aidasta läpi ja eteni parakeille, joissa arveli Mariaa pidettävän.".
- Tarina syvenee ja lukija saa hieman uutta kuvaa mitä tapahtuu (esimerkkipätkäni on tosin auttamatta lyhyt, mutta en halunnut tähän satuilla pitkästi).
- Esimerkki saattaisi jatkua esimerkiksi niin, että Marian vapauttamisessa tapahtuu käänne, joka muuttaa asioita ja saa tavallisen "iske ja pelasta" - tehtävän karkaamaan lapasesta ja muuttumaan vaikka minkälaiseksi.
Mielestäni tämä on kaikkein vaikein osa suunnitella, eli miten rakentaa tarina niin, että sen käänteet ovat tedenmukaisia, jännittäviä ja vaikeita arvioida ennalta? Tässä kannattaa miettiä kaikkia lukemiaan kirjoja ja katselemiaan elokuvia, miten niissä vastaava asia on toteutettu ja pidinkö siitä vai en.

3. Käännekohta. Tässä tarina muuttuu joko parempaan tai huonompaan suuntaan. Eli ollaan jotakuinkin tarinan puolivälissä (ei välttämättä sivumäärällisesti).
Esimerkki. "Maria oli aamulla kadonnut leiristä. Naisen varusteet olivat kadonneet, eikä kamppailun jälkiä ei ollut. Raskaiden renkaiden painaumat löytyivät jonkin matkaa leiristä. Nainen oli lähtenyt vapaasta tahdosta. Kaikki ei ollut nyt kohdillaan.".
- Se, mistä on kirjoitettu ja minkälaista mielikuvaa lukijalle on uskoteltu, kääntyy nyt päälaelleen. Tämä ei tietenkään ole ainoa tapa kirjoittaa käännekohtaa ja tarinan luonteesta riippuen se voi olla miehen ja naisen ero, kuolema, sairaus, voitto, tappio jne.
- Käännekohdasta eteenpäin lukijalla pitäisi olla epävarmuus siitä, mitä tulee tapahtumaan seuraavaksi.
Tähän monesti myös tarina lysähtää tai muuttuu mielenkiintoiseksi (entisestään). Tätä kannattaa todella miettiä ja visioida.

4. Käännekohdan jälkeinen toiminta. Tässä asiat alkavat selvitä. Kuitenkin kannattaa muistaa, että tarina pysyy koukuttavana, jos tämä jakso ei paljasta liikaa.
Esimerkki. "John nosti laukun ajoneuvon astinlaudalle ja veti vetoketjun auki. Kassi oli täynnä Tähtialuksen valuuttaa ja niiden päällä oli lappu, jossa joku kertoi odottavansa Mariaa Pelagan siirtokunnassa. Mies vilkaisi vielä lähellä palavan ajoneuvon palavaa runkoa ja mietti, miksi Maria olisi sytyttänyt sen tuleen, mutta jättänyt kassin jälkeensä.".
- Paljastetaan jotain, mutta ei kaikkea, jotta lukijalla mielenkiinto säilyy ja kirjailija jättää itselleen tilaa muokata tarinaa.
- Tämän jakson aikana kannattaa miettiä useita yksityiskohtia (kuten koko tarinaan), jotka johtavat kohti ratkaisua, ja antavat tarinaan luonnetta.

5. Loppuratkaisu. Kliimaksi, joka voi kääntyä myös katastrofiksi, mutta ainakin minä pidän onnellisista lopuista :D
Esimerkki. "John laski rynnäkkökiväärin alas, osoittamaan lattiaa. Marian isä katsoi miestä edelleen hätääntynyt ilme punoittavilla kasvoillaan. Mark naurahti ja pysyi edelleen varuillaan, sillä palkkionmetsästäjiä saattoi olla vielä liikkeellä. Huoneen toisessa nurkassa Brian (Marian kihlattu) päästi pistoolin kolahtamaan lattialle, istahti seinustalle ja painoi kädellä vuotavaa kylkeään.".
- Loppuratkaisu alkaa jo vaiheesta, jossa "helvetti taas repeää". Tulitusta, vyörytystä, räjähdyksiä ja osuimia. Kaikki alkaa ratketa (ollaan jo ratkaisun ovella).
- Myös lopunm tulisi olla järkevä. Ehkä hieman kuolemaa ja menetystä, mutta kuitenkin lukijalle pitäisi tulla sellainen olo että WOW! Tai ainakin sellainen että "no olipas kiva tarina.". Jossain tapauksissa, hieman kertomuksen luonteesta riippuen "no ei tää näin voi loppuu!" - ratkaisu voi tulla kyseeseen.
- Loppuratkaisu selvittää asiat ja sen tulisi myös hieman valottaa sitä, mitä hahmoille tulee tapahtumaan tai sen, onko mahdollisesti odotettavissa jatko-osia.

Ylläoleva on kaikki lainattu jostain muualta (rungon osalta), mutta esimerkit ja ajatukset ovat omiani. Eli jos olette erimieltä, älkää syyttäkö Aristotelestä vaan minua :D

Antakaa ihmeessä palautetta jos näkemyksenne ovat eriävät!




 
kotikirjailija

kotikirjailija
3 posts
---
Location:
n.a.
10.11.2012 11:55
Re: Tarinan / kirjan juoni
varmaa väärä kohta ja osio sun muuta, mutta kun en saa otetta tästä sivustosta- Miten lisätään uusi keskustelu palstalle? Niin ja kuinka kauan tarinan lähettämisestä kestää sen esilletuloon.
Olen ihan aloittelija




 
Alapo80

Alapo80
23 posts
---
Location:
n.a.
17.11.2012 11:30
Re: Tarinan / kirjan juoni
Moikka!

Hieman tuli väärään paikkaan mutta no hätä! :D

Keskustelut palstalta valitaan esim yleinen keskustelu ja sitten klikkaat "New Thread" - painikkeesta niin pitäisi saada aloittaa uusi keskustelu.
Jos ei onnistu niin vastaile tähän viestiin ja laitetaan atk-mörkö asialle! :D
Keskustelun pitäisi ilmestyä heti! Varmistan asian.

Kiitos!




 
Alapo80

Alapo80
23 posts
---
Location:
n.a.
17.11.2012 11:31
Re: Tarinan / kirjan juoni
Ai joo!

Sen verran vielä lisään, että varmistan itse kaikki tekstit pikaisesti ennen niiden julkaisua. Näkymiseen menee yleensä päivä tai pari.

Kiitos!




 
Discussions v1.3
(c) 2010-2011 Codingfish
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS