Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Forums

Kirjoittaminen

Vinkkejä ja ajatuksia kirjoittamiseen!
Public write access is disabled. Please login or register
Last post
Toukka

Toukka
5 posts
---
Location:
Turku
03.02.2016 22:06

Mistä kirjoitat ja miksi?

Täällä tuntuu olevan paljon fantasiakirjailijoiden alkuja, mutta on teitä muidenkin genrejen edustajia havaittavissa. Ajattelinpa kysäistä ja kartoittaa miten täällä aihealueet jakautuvat, ja miten niihin suhtaudutaan, samalla kun selvittelen tässä minkälainen paikka tämä kirjoittaja-foorumi oikein on.

Oletko sitoutunut johonkin tiettyyn genreen? Jos olet niin miksi? Mistä aiheista tykkäät kirjoittaa ja mitä pyrit saamaan aikaan lukijassa?

Heitin ilmoille kysymyksiä joihin en itsekään osaa täysin vastata. Nuorena kasvoin kaiken fantastisen ja kauhean kanssa. Oli leffaa, kirjaa, pelejä... you name it. Nykyään meno on aika lailla sama, mutta mukaan on ängennyt tietynlainen pessimistisyys ja realismi. Aito elämä ja aidot hahmot ovat tärkeämpiä kuin ennen mutta mielelläni vispaan sekaan yliluonnollisuutta myös niihin. On jotenkin jännää temppuilla uskottavuuden ja hyvän maun rajoilla. Yliluonnollisten elementtien viljely on ajoittain omalta osaltani myös taidon puutetta. Luvusta on jollain tavalla helpompi tehdä mielenkiintoinen, kun saa käyttää mielikuvitustaan niin kuin haluaa. Tämä on myös hauskempaa, mikä taas varmasti näkyy tekstissä. Huomaan nyt, että tulin kirjoittaneeksi melko mielenkiintoisen keskustelunaiheen sille joka siihen haluaisi tarttua.

Eli fantasiaa ja kauhua kirjoitan. Scifiä varmasti joskus. Mutta realismi kiinnostaa. Hahmon kirjoittamisessa siisteintä on asettaa tämä mielenkiintoisiin tilanteisiin ja yrittää kuvitella miten tämä käyttäytyisi tai reagoisi. Se on kuin eräänlaista joogaa ja elämäntaitoharjoittelua kirjoittajalleen. Jos oikein hassusti käy, voit saada hahmostasi jotain pysyvää mukaasi loppuelämäksesi. Esim. jonkun näkökulman eri tilanteisiin. Tiedän, että tämä kuulostaa polulta seinähulluuteen mutta hulluus on kuitenkin aina ottamassa avosylin vastaan jos elämä pihistelee hedelmiään. Muistakaa se. Minä en.

Mitä haluan tekstini saavan lukijassa aikaan? Jaa'a. Mitä minä itse haluan kirjasta? Haluan kokea sen sydäntä kiristävän jännityksen, joka ei päästä kouristaan, vaikka laskisit kirjan alas ja tekisit jotain muuta. Haluan kokea sen ihmetyksen ja täyttymyksen jos joku on isompaa kuin olin sillä hetkellä valmistautunut vastaanottamaan. Hyvä kirja varaa absoluuttista ajattelukapasiteettia, kunnes se on luettu. Eikä tuo kapasiteetti palaa hetkessä. Se laskee ja ottaa takapakkia aina kun tuot sen esiin keskustelussa. Hyvä kirja on siis vähän kuin addiktio jota ei vain vielä ole alettu paheksua; Fahrenheit 451, here we come.

Lopetan tähän, en viitsi turhan pitkästi kirjoitella. Vastaan kuitenkin jos joku vähäonninen nappaa syötistäni kiinni.


- Toukka

Edited by Toukka - 03.02.2016 21:09




 
Naispaholainen

Naispaholainen
4 posts
---
Location:
n.a.
11.02.2016 12:57
Re: Mistä kirjoitat ja miksi?
Tieteisiä tarinoita minä suollan silloin, kun satun jotain keksimään. Leikin kielellä, puran sydäntäni. Samalla sujuvoidun tekstinkäsittelyn ja kirjoitusohjelmien käyttäjänä - ken tietää, vaikka tuotakin taitoa joskus voisin hyödyntää jossain muualla kuin täällä, kuvitteellismaailmassa.
Tarinani aiheet nappaan todellisesta elämästäni ainakin silloin, kun tiukkaa aihetta ei ole vaikkapa kirjoituskisan yhteydessä annettu. (Todennäköisesti sijoitan murusen omasta elämänpiiristäni - nykyisestä tai ammoisesta - myös aiheistettuihin kirjoitelmiini.)
Runoihin saan purettua tunteita vielä vapaammin kuin proosaan, mutta jotenkin tuntuu vieraalta tyytyä lyhyisiin värssyihin, jos asian voi selittää pitkästikin - seikka, josta minua on kauan moitittu.




 
Misfit

Misfit
5 posts
---
Location:
n.a.
21.02.2016 20:58
Re: Mistä kirjoitat ja miksi?
Aikoinaan koulun loputtua jäi kaihertamaan, kun en jatkanut kirjoittamista. Ainekirjoitus oli aina yksi lempiaineistani.

Muutama kuukausi sitten heräsi taas ajatus, että ehkä nyt on aika kaivaa vanha lempiharrastus naftaliinista ja kääriä hihat. Ei tässä enää ainakaan nuorene, joten jotain oli tehtävä.

Kauhu/fantasia/komedia lienee lähellä omaa kiinnostustani, mutta eihän sitä ikinä tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Tärkeintä oli nyt saada tekstiä aikaan ja tallentaa ne jonnekin missä ne olisivat muidenkin nähtävillä. Silloin on yksi korkea kynnys ylitetty.

Tulevaisuuden haaveena on tietenkin saada oma hengentuotoksensa julkaistua jossain fyysisessä muodossa, mutta olkoon se haave jota kohti pyritään pienin askelin.




 
Yaman

Yaman
3 posts
---
Location:
n.a.
24.02.2016 12:18
Re: Mistä kirjoitat ja miksi?
Fantasiatarinoita olen kirjoittanut. Lähinnä seikkailuita. Melko simppeleitä tekstejä. Sitten siirryin scifiin, mutta ei se sitten kiinnostanutkaan. Nyt kirjoittelen kai dekkareita. Fiiliksen mukaan mennään. Huomenna kirjoittelen varmaan jostain muusta.
Sen suurempia toiveita kirjoittajan urasta ei ole. Kunhan omaksi huvikseni ja läheisten kiusaksi kirjoitan.
Hahmot ja tarinat tulee päästäni. En tiedä tarkkaan mistä sieltä, veikkaan alitajuntaa.
Miksi kirjoitan? En tiedä. Kunhan kirjoitan.




 
Discussions v1.3
(c) 2010-2011 Codingfish
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS