Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Forums

Kirjoittaminen

Vinkkejä ja ajatuksia kirjoittamiseen!
Public write access is disabled. Please login or register
Last post
tomppa

tomppa
1 post
---
Location:
n.a.
13.01.2018 11:47

Hullu-Ukko

Kysymykset liittyvät hullu-ukko kirjoitukseen jännitys & toiminta alueella.

Miten kannattaisi kirjoittaa kolmannen "sivussa olevan" henkilön osalta?


Näin?

— Kuuletko mitä mies puhuu? Kerrotaan ukosta ja jatkossa miehen höpinät ovat jatkossa lainausmerkkien sisällä.
— Aika hyvin.
—"Myrkkyjen vaikutuksesta puhuminen on vaikeaa ja minua on pidetty hermostuneena."
—Nyt se tekee sormilla aseen ja tähtää edessä olevaa takkia.

Vai näin?

—Kuuletko mitä mies puhuu?
—Aika hyvin.
—"Myrkkyjen vaikutuksesta puhuminen on vaikeaa ja minua on pidetty hermostuneena", hän sanoi < kerrotaan miehestä ja jatkossa höpinät ovat lainausmerkkien sisällä ilman mainitaa erikseen miehestä.
— Nyt se tekee sormilla aseen ja tähtää edessä olevaa takkia.

Ei kerrota miehestä — Kuuletko, mitä mies puhuu? rivin jälkeen ja loput miehen höpinät ovat lainausmerkeissä?

Kirjoittaa jotenkin muuten?

Tiedoksi, tekstin lisääminen hajosi peräkkäin oleviin < ja - merkkeihin.

Edited by tomppa - 13.01.2018 10:51

Edited by tomppa - 13.01.2018 10:51




 
TarraLeguaani

TarraLeguaani
11 posts
---
Location:
n.a.
31.01.2018 09:57
Re: Hullu-Ukko
Minun oli vaikea vastata tähän kysymykseesi lukematta ensin tekstiäsi. Minun mielestäni sinun kannattaa käyttää reippaasti enemmän johtolauseita, eli eräänlaisia viitekehyksiä repliikeille. Ne kertovat ketä puhuu ja ehkä miten tai miksi tai missä yhteydessä tai mitä tehdessään.

Repliikkien edessä kannattaa käyttää samanlaista merkkiä, valitset sitten sitaatit tai viivan.

Selkeintä olisi, jos johtolauseella kertoisit, että nyt se hullu ukko puhuu. Mietin vaihtoehtona sitäkin, että kaikki ukon juttelut olisi merkitty vaikka sitaateilla, kun taas muiden repliikit viivalla, ja sekin saattaisi toimia. Paras olisi silti johtolauseiden käyttö.




 
Discussions v1.3
(c) 2010-2011 Codingfish
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS