Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
Huuruinen keikka 2015-02-06 11:20:08 Alapo80
Arvosana 
 
4.0
Alapo80 Arvostellut: Alapo80    February 06, 2015
#1 Arvostelija  -   Kaikki arvostelut

Moikka Jerry!

Erittäin samanluonteinen kuin Kirjaston naiset :D Pidin! Rääväsuinen ja eläväinen novelli.

Kappalejaosta sananen. Vältä turhaa enteriä, sillä sille ei ole tarvetta. Ainoastaan, jos aihe vaihtuu radikaalisti tai jokin tapahtuma muuttuu. Annan esimerkin.
"Bussin ikkunaan alkaa ilmestyä tutun näköisiä paikkoja.
On jotenkin unenomainen fiilis. Huomaan pulssin kiihtyvän. Ennen keikkaa käy usein näin. Jännitys saa ajatukset ja tunteet heittelemään.
Kaupunki ei näytä niin rumalta kuin muistin. Täällä lymyilee paljon vanhoja tuttuja. En ole paras pitämään yhteyttä vanhoihin kavereihin, mutta ainakin Arttu ja Roosa lupasivat tulla moikkaamaan. Ja huomenna menen katsomaan vanhempia. Pieninä annoksina niitäkin sietää.
Tuntuu oudolta olla täällä. Kaikki muistot saavat vanhan kotikaupungin tuntumaan kovalta mestalta, vaikka nuorena paikkaa vihasi.
Huolestuttavaa. Mä oon vasta 23 ja syyllistyn samanlaiseen nostalgiaan kun vanhat ukot.".
Mielestäni parempi ratkaisu. Korjasin myös tuon kerronnan numeron :D
"Bussin ikkunaan alkaa ilmestyä tutun näköisiä paikkoja. On jotenkin unenomainen fiilis. Huomaan pulssin kiihtyvän. Ennen keikkaa käy usein näin. Jännitys saa ajatukset ja tunteet heittelemään. Kaupunki ei näytä niin rumalta kuin muistin. Täällä lymyilee paljon vanhoja tuttuja. En ole paras pitämään yhteyttä vanhoihin kavereihin, mutta ainakin Arttu ja Roosa lupasivat tulla moikkaamaan. Ja huomenna menen katsomaan vanhempia. Pieninä annoksina niitäkin sietää. Tuntuu oudolta olla täällä. Kaikki muistot saavat vanhan kotikaupungin tuntumaan kovalta mestalta, vaikka nuorena paikkaa vihasi. Huolestuttavaa. Mä oon vasta kakskymmentäkolme ja syyllistyn samanlaiseen nostalgiaan kun vanhat ukot.".
Eli mielestäni tässä ei ole sellaista radikaalia aiheenvaihtoa, joka vaatisi enterin käyttöä. Koko kappale on kuvailua, muistelua ja ajatuksenjuoksua.
Kenties kaikki nuo luvut 1, 2, 3 jne. olisi voinut kirjoittaa yksi kappale per luku, eikä se olisi haitannut lukuelämystä lainkaan.

Tuo 5. kappaleen dialogi oli mainiota! Sopivan kiusallista ja uskottavaa! :D Hyvää työtä!

Juonesta sen verran, että jotenkin tuo loppu jäi laimeaksi verrattuna tarinan pohjustukseen ja päähenkilön luonteeseen. Kirjoitat muuten elävästi, mutta lopussa tuntuu, että haluat vain äkkiä novellin päätökseen. Kielellisesti en juuri puuttunut, vaikka kenties joitain kankeuksia ja virheitä olisikin saattanut olla, sillä pienet virheet sopivat tekstisi "kansanomaisuuteen" :D

Kiitos!

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
10
Report this review

Kommentit

2 kohdetta - näytetään 1 - 2
Järjestys 

February 06, 2015
Report this comment
Kiitos kannustavasta palautteesta! Itse pidän tätä epäonnistuneena, tai ainakin keskeneräisenä. :D teen tästä joskus lyhennetyn ja korjatun version, mahtaako sitä olla järkeä julkaista tänne? Nyt kuitenkin teen kolmatta novellia, joka on kielellisesti samaa settiä, mutta sisällöltään erilainen. Kansanomaisuus ja rääväkielisyys saattaa johtua omaelämänkerrallisista elementeistä, vaikka en itse olekaan ollut kännissä lavalla.
In reply to an earlier comment
Alapo80
February 15, 2015
Report this comment
Moi!
Jos haluat laittaa novellin korjattuna, niin ei sitä mikään estäkään, mutta on hyvä ehkä laittaa alkuun huomautus siitä, että kyseessä on korjattu versio.

Ainahan siihen jotain palautetta saa, että onko korjaukset natsannut :D

Tuo tapasi kirjoittaa on mielestäni mainio! Se ei ehkä riitä Finlandia - palkintoon, mutta ei riittäisi Harry Potterillakaan ja Rowling on miljardööti :D

Paperia koneeseen vaan rutosti!
2 kohdetta - näytetään 1 - 2
Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS