Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
Ajatelma Hot
 
Ajatelma 2015-08-14 11:08:09 Banshee
Arvosana 
 
3.0
Banshee Arvostellut: Banshee    August 14, 2015
Top 50 Arvostelijat  -   Kaikki arvostelut

Kukaan ei tee kirjoitusvirheitä tahallaan. Lukihäiriöinen tekee niitä vain enemmän, ja sille ei voi mitään, ei lukija tai lukihäiriöinen. Teksti ei vain valitettavasti tule lukihäiriön varjolla paremmin ymmärrettäväksi, se on karu totuus, johon surkuttelu ja itseäsääli ei auta. Surkuttelu kannattaa nipsaista heti alkuunsa ja keskittyä työstämään asiaa, koska surkuttelun seuraava askel on turhautuminen ja lopettaminen.

Toiset ovat luovempia kuin toiset. Toiset hahmottavat paremmin asianyhteyden kuin toiset. Mutta kukaan ei osaa kirjoittaa valmiiksi kuin ammattilainen. Se vaatii vuosien työtä. Jos on luova ihminen, niin kirjoittamaan pitää vain opetella. Luovuutta ei valitettavasti voi oppia. Mutta sitäkin voi jäljitellä, toisin kuin nuottikorvaa.

Jos lohduttaa, niin silloin, kun minä olin nuori, postasin kirjoituksen Aukeaan, ja se raadeltiin kirjoitusvirheiden takia. Poistin tunnukset ja olin vihainen. En kirjoittanut kahteen vuoteen.

Mutta fakta on se, että tekstejä arvostellaan tietyin mittarein. Kieliopilla on väliä, koska kieli itsessään pohjautuu yhteiseen pohjaan, koko sivistyksemme on sen varassa, että ymmärrämme toisiamme. Kukaan ei tule säälimään kirjoituksiasi hyviksi. Oikeinkirjoituksen ja luovuuden perustein mitataan kaikki. Se tekee kipeää, joka kerta. Sinulle ja minulle. Kaikille. Arvostelu ei ole kivaa, mutta siitä voi syntyä jotain kivaa. Parempaa kirjoitusta.

Palaute ei ole henkilökohtaista. Palautteen antaja saattaa jopa haluta auttaa sinua. Kertoa virheet, joita et ole huomannut, koska muuten jatkat samaa rataa, etkä kehity. Palautteen antaja haluaa antaa sinulle mahdollisuuden kehittyä, ei jakaa henkilökohtaisia loukkauksia. Itse en ainakaan kuluta 30-40 min omasta kiireisestä elämästäni pilatakseni toisen ihmisen päivän. Annan palautetta, koska joskus joku antoi palautetta minulle ja potki eteenpäin, vaikka se ei aina kivalta tuntunut.

Päähäntaputtelu ei kenestäkään tule parempaa kirjoittajaa.

Lukihäiriö ei ole este kirjoittamiselle. Lukihäiriöstä ei pidä tehdä marttyyrin viittaa, johon suojautuu "en pysty parempaan." Itse heitin kerran tämän viitan niskaan ja hukkasin vuosia harjoittelusta.

Jos se on este, kierrä se. Asenne ja tahto ratkaisee tässä pelissä paljon. Sinulla oli tekstissä ehkä 10 kirjoitusvirhettä, muuten teksti ei poikennut mitenkään erityisesti muusta täällä olevasta materiaalista.
Et ole luuseri. Älä anna typojen kasvaa virtahevoiksi, älä ota kritiikkiä liian henkilökohtaisesti, älä ala sääliä itseäsi, vaan laita päälle kirjoitusohjelman virhetunnistin.

Kukaan palautteen antaja ei ota vastuuta toisen ihmisen luovuuden sammumisesta. Se vastuu on kirjoittajalla, meillä kaikilla on vastuu itsestämme. Mitä tulee tekstin hvyyteen, niin se riippuu kuka lukee. That simple. Kenen vain kirjoitus on hyvää, jos löytyy oikea lukija.
Pitää miettiä, mikä on se taso, jolle itse haluaa.

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
40
Report this review

Kommentit

Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS