Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
Bluejacket 2014-04-01 07:06:57 Alapo80
Arvosana 
 
4.0
Alapo80 Arvostellut: Alapo80    April 01, 2014
#1 Arvostelija  -   Kaikki arvostelut

Moi Franz Yilmaz!

Novellissasi on mahtava tunnelma, ja miljöö on erinomaisen helppo "nähdä"! Hyvä!

Ulvon heti alkuun tavasta ilmaista asia. Kirjoitat kuinka päähenkilö hypnoottisesti katsoo merta. Itse kirjoittaisin muotoon, katsoin vain merta hypnotisoituneena. Eli mielestäni hieman pilaat kauniisti luotua mielikuvaa kankealla lauserakenteella.
Yleisestikin kannattaa lukea ainakin tunteellisimmat kohdat itselleen ääneen, ja miettiä voiko tämän kirjoittaa jotenkin muuten.

Hieman äskeiseen viitaten, aurinko alkaa mennä alemmas ja alemmas, vs aurinko painuu alemmas ja alemmas. Eli mieti mitkä sanat sopivat tekstiin. Yleensäkin alkaa mennä, alkaa tehdä jne ei oikein istu kaunokirjalliseen tekstiin.
Vastaavanlainen sanajärjestys ja sanavalinta juttu on, ainakaan ei pidä tavata uusia ihmisiä. Käyttäisin tässä, että ainakaan minun ei tarvitse tavata uusia ihmisiä.

Itse en käytä / tai muita merkkejä kaunokirjallisessa tekstissä koskaan, vaan mielestäni ne kuuluvat sähköposteihin ja tekstareihin :)
Niin ikään numerot tulee mielestäni kirjoittaa esimerkiksi viisi, eikä 5. Hieman työläämpää, mutta antaa mielestäni huolitellumman vaikutelman.

Pidän dialogistasi! Hyvä! Sekä päähenkilön ajatuksista! Ne ovat uskottavia! Hyvää työtä! :)

Hyppään hänen päälle vs hyppään hänen päälleen. Tarkkana näissä.
Sama kuin varmista oikoluvussa että kaikki pienetkin on-verbit löytyvät.

Kapteeni raivoaa miehelle ketä hakkasi minut. Kun kerrot, niin käytä parasta mahdollista kieltä, ja sana ketä ei ole sellaista, vaan joka :)

Varo toistoa. Kerroit myrskyn aikaan kuinka mies miltei juoksi ulos, ja siiten kuinka muut olivat sisällä, ja taas kuinka mies meni ulos. Eli ensimmäinen ulosmenon kuvailu riitti kyllä.

Älä sekoita aikamuotoja, eli jos kirjoitat nykymyodossa, preesens, niin älä sotke sekaan mennyttä muotoa, imperfekti. Eli kirjoitat kuinka pöytä on myrskyssä kaatua, ja kuinka pari merimiestä kaatui tuoleineen, eli tuo kaatui pitäisi olla preesensissä, kaatuu.

Viikko jälkeen on omituinen ilmaus. Itse suosisin viikon kuluttua.

Annoin arvosanaksi neljä, sillä teksti ei vaikuta viimeistellyltä. Tarina, mielikuvat ja tunnelma sen sijaan ovat huikeat! Todella nautin tarinasta, ja pienistä yksityiskohdista!

Kiitos! Hyvää työtä! :)

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
10
Report this review

Kommentit

Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS