Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
Jotain hyvää 2014-05-05 08:28:19 Alapo80
Arvosana 
 
3.5
Alapo80 Arvostellut: Alapo80    May 05, 2014
#1 Arvostelija  -   Kaikki arvostelut

Moikka Jaava!

Kirjoitat jännällä tavalla sekoittaen päähenkilön ajatuksia kerrontaan. Ja ainoastaan kerran kirjoitat ajattelen - sanan, ja mielestäni sitäkään ei olisi tarvittu. Kerronta etenee hyvin, ja lukija ymmärtää kyllä ja osaa yhdistää pohdinnat päähenkilöön. Tässä on jotain Juoppohullun päiväkirjamaista :D

Kirjoitat: "Kohtalo, tiesin, kohtalo on varannut minulle jotain hyvää.".
Tässä on jotain outoa. tiesin - sana jää jotenkin yksin, ja on eri aikamuodossa on varannut kanssa.
Ajatukseni: "Kohtalo, tiesin sen, kohtalolla oli jotain hyvää minua varten.".
Eli nyt molemmat ovat imperfektissä, kuten seuraavakin virke, ja lisäsin sen - sanan tiesin kaveriksi, sillä vaikka periaatteesa pelkkä tiesinkin on oikein, se ei oikein taivu lukijan suussa maistuvaksi...ainakaan minun.

Mieti aina mitä sanaa käytät.
"...perheen yhteinen matka, tosin ilmainen se oli.".
itse käyttäisin tosin - sanan sijaan mutta - sanaa. Se johtuu siitä, että tosin puolustaa aina jotain aikaisemmin sanottua asiaa (yleensä negatiivista), ja monesti se myös viittaa negatiiviseen. Esimerkiksi mies ei olisi koskaan uskonut eroavansa, tosin ei hän koskaan uskonut joutuvansa vankilaankaan.
Mutta puolestaan kumoaa aikaisemmin sanottua, ja joko kääntää asian hyväksi tai huonoksi.
Esimerkiksi hän olisi menestynyt elämässä, mutta sekaantui nuorena huumeisiin. Eli hyvästä huonoksi. Ja toinen esimerkki. Se ei ollut perheen yhteinen matka (negatiivinen juttu), mutta ilmainen se oli (mutta muuttaa positiiviseksi).

Kneties hieman sorrut selittelemään samaa ensimmäisessä kappaleessa, ja mielestäni ainakin toisen tuntuu että hyvää on tulossa, olisi voinut jättää pois. Kannattanee välttää saman aihealueen käsittelemistä toistuvasti, vaikkakin erilaisin termein.
Pidä teksti määrätietoisesti etenevänä ja helppona lukea.

Hitaasti kiiruhtaen! :D Hyvä!

Pidän dialogista.

Ehkä päähenkilö on jopa liian välinpitämätön, ja sitä miksi näin on, olisi hieman enemmän voinut avata. Johtuuko pitkästä työttömyydestä, laiskuudesta vai luonteesta?

Kiitos! (jatkoa odotellen) :D

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
10
Report this review

Kommentit

Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS