Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
Huomionkipeä 2015-01-12 09:15:13 Alapo80
Arvosana 
 
2.5
Alapo80 Arvostellut: Alapo80    January 12, 2015
#1 Arvostelija  -   Kaikki arvostelut

Moikka Konstikas!

Annan nyt joltensakin huonon arvion, sillä en ymmärtänyt mitä haluat sanoa :D Kenties kyse on vain minun tyhmyydestäni, ja joku toinen, joka tajuaa tapahtumat, on varmasti haltioissaan. Älä kuitenkaan masennu arvosanasta tai siitä, minkälaisen palautteen annan, sillä osaat kirjoittaa, eikä minun mielipiteeni tästä novellista sitä tosiasiaa muuta :D

Sanajärjestys ja toisto.
Kirjoitat: "Älykäs ratkaisukeskeinen keskustelu ja se on sitten siinä. Voin sitten palata omiin puuhiini.".
Voin sitten vs sitten voin. Toinen asia on tuo sitten - sana, joka mielestäni kuuluu ala-asteen ainekirjoitukseen (pahoittelen suorapuheisuuttani). Alla ehdotukseni tuon virkkeen uudelleenmuotoiluksi.
"Älykäs ratkaisukeskeinen keskustelu, jonka jälkeen voin palata ominn puuhiini, ja se on siinä.".´
En nyt kuitenkaan täysin halua tuota sitten sanaa lytätä, mutta noin 99% tapauksista ei sitä tarvitse.

Kappalejaosta ja kankeudesta.
Kirjoitat: "Tapaaminen järjestyi. Mitä luontevimpaan selitykseen verhottu juoneni meni täydestä. Olinpa minä ovela. Taikuri, joka oli kesyttänyt sattuman omaan käyttöönsä.

Oli aurinkoinen kesäpäivä. Istuimme pihalla ympärillämme tavanomainen läpitunkemattoman vihreä omakotitaloalue.".
Muutosajatukseni olisi seuraavanlainen:
""Tapaaminen järjestyi. Mitä luontevimpaan selitykseen verhottu juoneni meni täydestä. Olinpa minä ovela, taikuri, joka oli kesyttänyt sattuman omaan käyttöönsä. Ja pian, aurinkoisena kesäpäivänä, istuimme pihalla, jota ympäröi tavanomainen, läpitunkemattoman vihreä omakotitaloalue.".
Eli en oikein tiedä miksi halusit tuohon tyhjän rivin katkaisemaan tarinan. Ikään kuin lopetit hyvän kerronnan ja aloitit alusta. Tämä luo tiettyä kankeutta, jollaista sellaisessa puron lailla soljuvassa tekstissä ei ole hyvä olla.

Luin tuon lopun neljä kertaa, mutta en silti ymmärtänyt mitä tapahtui. Tietty kaipaus ja tusta kuvastui päähenkilön ajatuksista. Kätketty rakkaus tai vastaavaa. Halusiko tyttö tappaa itsensä? Oliko hänellä toinen rakkaus? Oliko hän muuttamassa muualle? Nuorisotermein tuplaweeteeäf. Ohi meni minulta ja komeasti.

Antaisin paremman arvosanan, mutta kun en ymmärrä mitä ajat takaa. Kirjoitustyylisi on letkeä ja helppolukuinen. Kerronta on uskottavaa ja jollain oudolla tavalla kesäisen väljää, miellyttävää lukea. Kuitenkin jos ajatus jää lukijalla (minulla) vajaaksi, niin se harmittaa.

Kiitos!

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
00
Report this review

Kommentit

Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS