Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
Encerphici: Uhkapeliä viimeisellä kortilla luku 2 2013-09-16 07:38:21 Alapo80
Arvosana 
 
3.5
Alapo80 Arvostellut: Alapo80    September 16, 2013
#1 Arvostelija  -   Kaikki arvostelut

Moi Erimitsu!

Hyvin lähtee tarina liikkeelle! Kenties dialogin osalta kannattaa miettiä, että mikä todella on tarpeellista, ja millä ei ole merkitystä henkilöiden luonteen tai tarinan kannalta.

Kirjoitat: "Huokaisin. Koko matka tulisi taittaa kävellen. Matkasta tulisi siis erityisen pitkä.".
Kannattaa miettiä mitä todella täytyy sanoa, ja mikä ei ole tarpeellista. Yllä mielestäni sanot saman kahdesti, vaikkakaan matkustusvauhti ei vaikuta matkan pituuteen, vaan matkustusaikaan :D
Ajatukseni: "Huokaisin, kilometrien matka täytyi taittaa kävellen.".

Dialogisi on pääasiallisesti juoksevaa ja uskottavaa.
Kirjoitat: "”Mikä se Ennustaja juttu on, kuulosti mielestäni kiintoisalta?”".
Tässä on mielestäni hieman kankeutta, ja epäuskottavuutta.
Ajatukseni: "”Mikä se Ennustaja juttu on? Se kuulosti kiintoisalta.”".
Eli henkilön dialogissa (mietittynä aiempaa dialogia) sana "mielestäni" on epäuskottava ja kankea. Lisäksi äidinkiellisesti "Mikä se Ennustaja juttu on", on kysymyslause, ja "..., kuulosti mielestäni kiintoisalta." on jonkinlainen toteava sivulause, jota mielestäni ei sovi päättää kysymysmerkillä.

Toisto.
Käytät edellisen lainauksen yhteydessä toistuvasti sanaa "mielestäni" liian monesti, eli vaikka se sopisikin dialogiin, ja kenties henkilöiden luonteeseen, tulisi saman sanan käyttöä välttää, sillä ainakin minua lukijana tuo seikka häiritsi.

Kirjoitat: "Oli toripäivä, joten kaikki olivat ostamassa ruokaa, vaatteita, taiteita tai leivonnaisia.".
Käytät muutaman kerran vahvoja ilmauksia, kuten yllä sana "kaikki". Tämähän tarkoittaisi sitä, että koko kylänväki olisi torilla ostamassa.
Ajatukseni: "Oli toripäivä, ihmiset (tai kyläläiset) olivat ostamassa ruokaa, vaatteita, taiteita tai leivonnaisia.".
Eli vältä liian dramaattisia ilmauksia, ja sellaisia termejä, jotka saavat tuntetmaan että kirjoittaja näkee asiat mustavalkoisina tai naiveina. Esimerkiksi olin onnellisempi kuin ikinä, mielummin onnellisempi kuin pitkiin aikoihin.

Kirjoitat: "Olin peloissani, tunsin kuinka vatsassani velloi.".
Hyvä! Tämä on hyvin kirjoitettu.

Olet kirjoittanut kaikki yhteen pötköön. Iske välillä enteriä väliin parikin kertaa niin, että kun joukko saapuu uuteen paikkaan, tai tapahtuma muuten selkeästi vaihtuu (torilla oleilu muuttuu ryöstöksi), niin aloita uusi kappale. Silloin on helpompi seurata tapahtumia.

Vaikka kirjoitankin aina muodossa tee, ota, mieti jne, niin älä vain anna minun komennella! Kirjoitat hyvin, ja tarinaan on helppo samaistua!

Kiitos!

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
10
Report this review

Kommentit

Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS