Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
Vampyyrien Juoksu - Osa 3 (minä muoto) 2018-12-07 21:57:42 Dhanne
Arvosana 
 
3.5
Dhanne Arvostellut: Dhanne    December 07, 2018
Top 50 Arvostelijat  -   Kaikki arvostelut

Sujuvaa ja helppolukuista kerrontaa mitä on selkeästi hiottu useampaan otteeseen. En ole lukenut aikaisempia lukuja, kenties luen ne myöhemmin. Haluan arvioida pätkän tällaisenaan. Seuraavassa huomioita, jolla tarinastasi saisi toimivamman.

Liikaa voimia! Muista, että kerrot ensisijaisesti tarinaa, jossa juoni ja henkilöt ovat pääosassa. Luku 9 ja 12 keskittyvät voimakkaasti voimiin ja niiden käyttöön. Luvussa 9 ei ole henkilökuvauksia ja tarina pysähtyy. Karhun kohtaaminen oli suunnitelty täysin mielenhallintavoiman esittämiseen, ei hyvä. Lukija, joka ei ole koskaan kuullut sanaa "taikuus", voi kiinnostua voimien käytöstä, mutta kokenut lukija pyörittää silmiään ja haukottelee. Jos haluaisit julkaista tarinasi muualla kuin Dungeon & Dragons -lehdessä, sen täytyy tarjota enemmän kuin stereotyyppisiä voimia. Tulipallot ynnä muut ovat nähty. Pahin ongelma voimissa on se, että lukijalla ei ole selkeää mielikuvaa mitkä ovat voimien rajat ja mihin kaikkeen päähenkilö pystyy. Päähenkilöllä tuntuu olevan sekä valkean että pimeän voimia, mikä on tarinassasi liikaa: et koskaan ehdi näyttää mihin kaikkeen päähenkilösi pystyy.
Nyrkkisääntönä antaisin päähenkilöille yhdestä kolmeen voimaa ja that's it, ei enempää. Kolmekin voimaa voi olla tarinan kannalta liikaa. Henkilön täytyy tulla vähällä toimeen. Sivuhenkilöille riittää yleensä yksi voima. Muista, että kyse on tarinasta, sinä kirjoitat tarinaa, et voimienkäyttöesitystä. Tarinasta tulee aina vahvempi mitä vähemmän voimia henkilöillä on. Miten niin? Ihan siitä syystä, että henkilöiden on luotettava vain tähän yhteen kykyyn, ja sitä voit esitellä monesta kulmasta.

Stereotyypiat häiritsivät muutoin sujuvaa kerrontaa. On valkoista ja mustaa velhoa, jotka ovat stereotyyppisesti hyviä ja pahoja. Tarina ei anna uutta mielikuvaa, mennään tutulla ja tylsällä. Tekeekö valkoisen magian käyttö hyväksi? Ei ilmeisesti, jos valkoisissa voimissa on tulipalloja, joita Mounica käyttää satuttaakseen näkijää. Valkoinen magia ei ole valkoista.

"Varoituslanka soi pohjoisessa" Tämä ihmetytti. Aikaisemmin kerrottiin, että päähenkilöt ovat tottuneet syömään torilta ostettua lihaa, he eivät siis ole metsästäjiä. Nyt kuitenkin he ovat asettaneet yöksi ansalangat ja ilmeisesti kellot, joita heillä on mukana?

Mielestäni tarinassa on liikaa fantasia-aiheita: velhoja, noitia, vampyyreitä, demoneita, voimia ja amuletteja, joista kaikki tuntuvat olevan pahoja tai vastapuolella syystä, koska stereotyyppisyys. Et hallitse kovin hyvin kokonaisuutta, sillä asioita on liikaa. Tarina ei siksi tuo mitään mielenkiintoisia piirteitä ja ennen kaikkea ne eivät liity tarinaan muutoin kuin uhkakuvina ja keinoina.

Parantumisessa menit kerronnallisesti mistä aita on matalin: päähenkilö parani välittömästi ja täysin, tuskin hän edes huomasi joutuneensa karhun raatelemaksi. Paljon kiinnostavampaa olisi ponnistelujen jälkeinen sairaalassa käynti (kenties maailmasi parantajat ovat töissä sairaalassa). Päähenkilön kannalta väkivallan uhka on olematon; hän paranee kuitenkin pysyvästi...

...mistä päästään toiseen ongelmaan, nimittäin tappamiseen ja tappamisella uhkailuun. Mustavalkoinen maailmankuva yhdistettynä tappamiseen vailla järkevää syytä on tylsää ja karikatyyrimaista. Näkijä hyökkää päähenkilön kimppuun vain koska on paha, ja päähenkilö aikoo tappaa näkijän vain koska on paha. (Neuvoksi: Jos haluat tarinaasi taistelua, henkilöillä täytyy olla LOOGINEN selitys miksi hän aikoo vahingoittaa toista. Pelkkä pahuus ei riitä. Keksit varmasti vaihtoehtoja.)

Ympäristöä ei kuvata riittävästi tai kiinnostavasti. (Neuvona: kuvaa yksittäistä asiaa tarkasti ja mielenkiintoisesti, jolloin lukijalle jää mielikuva. Sido kuvaus henkilöhahmojen tekemiseen, tällöin mielikuva voimistuu ja tuntuu tärkeältä.)

Tarinan tapahtumat ovat satunnaisia. Karhu sattuu tulemaan vastaan ja päähenkilö sattuu kiinnostumaan näkijästä, koska näkijä, cool? Hyvässä tarinassa kaikki tapahtumat ovat suunniteltuja eikä mitään tapahdu sattumalta. (Päähenkilö olisi vaikka halunnut näkijän avulla tietää seuraavatko vampyyrit.)

Vampyyrit vaanivat päähenkilöä, mutta tekstistä ei kuulu jännitys tai uhka.

Miksi Mounica eikä Monica? Jos jokin häiritsi tarinassa, se oli tuo nimi.

Miksi ja minne päähenkilö haluaa matkustaa tai joutuu matkustamaan? (Jossain kohtaa kerrottiin, että päähenkilö haluaa etsiä kaupungista jotain työtä. "Jotain työtä" ei ole riittävä motiivi päähenkilölle hyvässä tarinassa.)

Mitä päähenkilö haluaa? Missä on antagonisti vai onko sellaista? Kunnon tarina vaatii antagonistin. Paras antagonisti on yksi vahvatahtoinen henkilö, jonka motiivit ja toiminta vastustaa päähenkilön toimia. Etäinen ja epämääräinen uhka tai joukko henkilöitä, kuten vampyyreja, on huono antagonisti.

Tässä muutamia kysymyksiä ja ehdotuksia. Jatkahan kirjoittamista!

PS. Katsohan tätä: https://www.youtube.com/channel/UC3ogrx6d9oohf6D42G44j1A

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
10
Report this review

Kommentit

7 kohdetta - näytetään 1 - 7
Järjestys 
Zarnobil
December 08, 2018
Report this comment
Moi. En tiiä onko ihmisillä tääl tapana kommentoida takasin päin, jos joku arvioi tekstin, mutta mä nyt vastaan. Ensimmäiseksi Kiitos arviosta. Tuli monta hyvää pointtia mitä oon välillä miettiny ja pari mitä en oo aikaisemmin tajunnu. Kolme vuotta sitte ku alotin kirjottamisen toi tarina vaikutti hyvältä, mut nyt ku aloin kääntämää sen ensimmäisee persoonaa moni asia jäi häiritsemään ja mietin jo et julkasenko koko tarinaa enää uuestaa. Mutta mä suunnittelin tän kolme osaseksi tarinaksi ja toivon mukaan oon oppinu täs matkan varrella uusia asioita, että saan tehtyä jatko osista parempia. Ja mikäs sen parempi tapa oppia uusia asioita ku se, että joku arvio omaa tekstiä. Kiitokset siis siitä. Toi voimien määrä sai mut irvistämää silloin ku luin ton tarinan läpi pitkän ajan jälkee. Laiskana poikana en kuitenkaan jaksanu muuttaa tarinaa sen ihmeemmin, vaikka pitäisi.
In reply to an earlier comment
Dhanne
December 09, 2018
Report this comment
Voisihan tässä rupatella enemmänkin kertomusten tiimoilta, vaikka harva niin tekee.

Juonen sujuva kirjoittaminen on kirjoittaja-fissä suurimmassa osassa lapsen kengissä. Lauseiden muodostusta on harjoiteltu koulussa, mutta harva on saanut oppia tarinankerronnassa. Ei tiedetä mistä aloittaa.

Kirjoittajia on montaa tyyppiä, mutta suosittelisin ensin suunnittelemaan juonikuviot vaikka ranskalaisilla viivoilla. Tarkoitus on vastata kattavasti kysymykseen, mistä haluan kirjoittaa. Suunnitelmaa kanttaa miettiä monelta kulmalta ennen kuin aloittaa varsinaista kerrontaa. Näin tapahtumista tulee yhtenäinen juonellinen tarina. Jälkikäteen toimivaa juonta on äärimmäisen työlästä lisätä tarinaan.

Olet kirjoittanut ihan viihdyttävän tarinan, joka on varmasti antanut kokemuksena paljon ja kehittänyt sinua kirjoittajana. Voit toki jatkaa uusilla luvuilla niin, että saat kokemusta tarinan keskivaiheesta ja lopetuksesta. Ainakin suunnitelma siitä miten tarinan pitäisi edetä, kannattaa kirjoittaa huolimatta siitä jatkatko tätä loppuun vai et. Mitä tarinassa pitäisi vielä tapahtua, miten tarina päättyy. Näihin vastaamalla kehityt tarinankertojana.

Eli jatkahan kirjoittamista!
In reply to an earlier comment
Zarnobil
December 09, 2018
Report this comment
Joo todellaki jatkan kirjottamista. Kavereita ei oikein kiinnosta lukeminen ja vielä vähemmän kirjottaminen, niin ei oo oikee pystyny kunnol keskustelee kenenkää kanssa näist jutuist. Sukulaiset on sukulaisii ja kehuu töitä vaikka ne olis huonoi nii mukava kuulla rehellistä ja rakentavaa palautetta. Suosittelen lukemaa Hehku nimistä tarinaa, mikä on tuoreinta mun kirjottamaa tekstiä ja paljon parempi ku tää Vampyyrien Juoksu ainaki omasta mielestäni. En nyt sano et se täydellinen on, mutta parempi kuitenki. Yhdeksän lukua sain kirjotettuu ja julkastuu ja sitte hävis motivaatio ja ollu vaikeuksii päästä tarinaa taas sisälle.

Ja joo tän tarinan mä kirjotin ilman suunnitteluu, mikä varmaan näkyyki. Uudemmat tarinat oon suunnitellu eka lopun ja sit alun. Sen jälkee yrittäny täyttää keskikohan. Mulla on aina ollu vaikeuksii tehä tarinoist yli 16 lukuu pitkiä. Välillä se ei haittaa mut välil kiinnostais kirjottaa pidempii tarinoit. Onko sulla kokemusta lyhyistä vai pitkistä tarinoista? Jos on pitkistä nii olisko antaa yhtää hyviä vinkkejä?
In reply to an earlier comment
Dhanne
December 10, 2018
Report this comment
Jos minusta haluat tietää, olen 35-vuotias ja ihan muissa kuin kirjoitustöissä. Kirjoittamista olen harrastanut itseoppineena sellaiset 15 vuotta kausittain. Minulta löytyy monia romaanin alkuja, lähes kaikki eeppistä fantasiaa ja pari alkua scifiä. Pisimmälle olen päässyt eräässä eeppisessä fantasiatarinassa, jota olen kirjoittanut kymmenisen vuotta, ja tekstiä oli syntynyt yli 1000 sivua. Parhaillaan kirjoitan samaista tarinaa täysin uudestaan, koska tarinankerronnassa kehittyneenä en kelpuuta alkuperäistä kertomusta. Karsin suoraan tarinan loppuvaiheen, muutama sata sivua, koska se ei vastaa premissiin eikä toimi juonellisesti.

Pitkissä tarinoissa kerronta antaa anteeksi toisin kuin novelleissa, jossa kaikki täytyy olla hiottua ja suunniteltua. Ongelmat ilmenevät pitkissä kertomuksissa vasta ajan myötä, jos juonta ja tarinan rakennetta ei ole suunniteltu ennalta. Törmäsin tähän ongelmaan fantasiatarinani alkuperäisessä versiossa, koska siinä matkaaminen oli tärkeämpää kuin itse juoni. Massiivisen korjaamisen jälkeen toivon keskittyväni tarinassa kiinnostaviin henkilöhahmoihin ja juoneen. Jos olisin alun perin suunnitellut toimivan juonirakenteen, tarinasta tulisi vahvempi. Joten alkusuunnitelman tärkeyttä en voi alleviivata tarpeeksi. Suunnittele. Kirjoita runko. Lisää elementtejä runkoon. Muuta. Karsi. Muuta lisää. Karsi lisää. Tätä jatketaan useita kertoja, jopa kymmeniä, kunnes lopputulokseen voi olla tyytyväinen.

Tärkein vinkkini tarinankerronnasta on tämä: Tarinoissa tärkeintä ovat kiinnostavat henkilöhahmot ja juoni. Muu on toisarvoista.

Miten kirjoitetaan kiinnostava henkilöhahmo? Ensin on syytä tutustua mikä tekee kiinnostavan henkilöhahmon. Mitkä kirjallisuuden ja elokuvamaailman henkilöt ovat kiinnostavia ja miksi? Etsi omia suosikkeja ja tuki mikä niistä tekee kiinnostavan. Kiinnostavia henkilöhahmoja on paljon, ja sellaisen kirjoittamiseen on olemassa oppaita, kunhan googlaa "how to write great characters" ja tutustuu aiheeseen. Ennen kaikkea henkilöhahmojen tulee olla 1. pidettäviä, 2. persoonallisia ja 3. motivoituneen aktiivisia. Minä alleviivaan: henkilöiden on syytä tehdä juonen ja motivaation rajoissa jatkuvasti kaikkea. Tärkeintä on tyrkätä henkilöt ongelmiin ja näyttää, miten he rämpivät ongelmista voittoon. Siitä lukija pitää. Näytä, älä kerro.

Tarinankerronta on periaatteessa yhtä haastavaa kuin kirjoittamaan oppiminen. Taito ei tule itsestään, sitä täytyy opiskella, opetella ja harjoitella, ja kirjoittaa uudestaan ja uudestaan. Jos haluat tarinoistasi parempia, opiskele juonen rakentamista. Tutustu hyväksi koettuihin juonirakenteisiin, kuten Seitsemään perusjuoneen: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Seven_Basic_Plots
Seitsemänjakoinen juonirakenne on myös hyvä sisäistää pidempää tarinaa varten:
https://www.critiquecircle.com/blog.asp?blogID=280

Kun alkaa kirjoittaa tarinaa, ensin kannattaa kirjoittaa pelkkä ylimalkainen runko juonen rakennesuunnitelman mukaisesti. Tässä raakaversiossa ei tarvitse onnistua, riittää kun rungosta saa selvän ja sitä on mahdollista alkaa tarkentaa ja muuttaa. Lauseita ja sanoja täytyy pyörittää edestakaisin, kunnes lopputulos miellyttää. Se on vaativaa ja aikaavievää puurtamista.

Tekstiä täytyy myös rankalla kädellä karsia. Kaikki mikä ei liity tarinaan kuljettamiseen, oli yksityiskohta kiinnostava tai ei, täytyy karsia pois. Käytännössä lyhyissä kirjoituksissa kuiten novelleissa jokainen lause tai vähintään jokainen kappale täytyy edistää tarinaa tai sen voi karsia pois. Pidemmissä tarinoissa pienimuotoinen rönsyily sallittakoon.

Toivottavasti tässä oli riittävästi ohjeita alkuun. Huomioi, että asioiden kirjoittaminen on eri asia kuin tarinankerronta. Molempia tulee harjoitella, pelkällä sujuvalla kirjoittamisella et vielä kirjoita hyvää tarinaa.
In reply to an earlier comment
Dhanne
December 10, 2018
Report this comment
En erityisemmin halua rauhassa ja vaivalla kirjoittamaani tarinaa julkaista, mutta kenties alku ei haittaa niin, että ymmärrät hieman mistä on kyse. Olethan sinäkin vuodattanut tuskan kyyneliä Hehkun eteen. Toivon joskus julkaisevani kirjakauppatasoisen romaanin. Tässä olisi sen alku:

Luku 1

1 "Kosto ja kunnia eivät ole andayalaisia syitä miksi meidän täytyy tappaa heidät; kyse on selviämisestä ja kasvusta, sitä me tahdomme, mutta—Navzarosin tähden, avatkaa Dhannelle ovi tai hän rämähtää läpi!" sanoi Asho-Sal.

2 Nämä olivat sanat, jotka Dhanne kuuli kokouksesta astuessaan hengästyneenä sisään. Hänet oli hälytetty, muutoin hän oli huonosti perillä tulevasta. 3 Sankarimme oljenvaalea, voimakas tukka sojotti itsepintaisesti moneen suuntaan ja elävissä silmissä oli määrätietoista tarmoa, kuten rauhattomalla nuorukaisella, joka oli kokenut kaikenlaista ja joka vaati kokea paljon enemmän. 4 Hänen elämänsä oli täynnä sekasortoa ja tapahtumia, mutta tulevaisuus toi tullessaan jotakin uskomatonta, jotakin laulujen arvoista, josta kuultiin latistuksia hoveissa ja ylistyksiä kantakrouveissa.

5 Hilpeys ja vakavuus vuorottelivat hänen nuorekkailla kasvoilla kuin uhkapelurilla, joka vetoa lyötyä varasti yöllä (hilpeästi) hevosvaunut mutta huomasi aamulla (vakavana) omistavansa kärryllisen lantaa; myi (hilpeästi) lantakärryn eteenpäin voitolla ja jäi silti (vakavana) vedonlyönnistä velkaa. Ne olivat hyviä muistoja, joista täytyi kertoa eteenpäin. Mutta viime aikoina lantakuorman herran virne tyrehtyi.

6 Randi, tarinan naurava lantapoika, seurasi kannoilla tavoilleen perin totisena ja sulki pronssiovet takanaan. 7 Pahaenteinen kolahdus kaikui salissa aivan kuin ovella itsellään olisi tarkoitus ilmoittaa kuulijoille tilaisuuden ainutlaatuisuudesta. Iltapäivän Solara karehti ikkunoista ja sai pölyn kimaltamaan, kun kuusikymmentä dunâtiveljeä käänsivät kumartuneet päänsä tulijoihin. Kurtistuneet kulmat ja viivaksi vetäytyneet suut kertoivat tilanteen vakavuudesta.

++++++++++++++++
Selitteet numeroista analysoimista varten:

1. Ensimmäinen lause kuvaa monia asioita. Tarina tapahtuu Andaya-maailmassa, jonka ongelmia ei ratkaista kostolla ja kunnialla. Andayassa tarvitaan selviämistä ja fyysistä että henkistä kasvua, eritoten päähenkilöiltä. Tappamisen ongelma vihjaa sekä ensimmäisen luvun tapahtumiin että pääjuoneen. Navzaros on kirjosana, mutta samalla toinen maailma, jonka Dhanne, päähenkilö, sattuu pelastamaan, jos hänelle annetaan mahdollisuus.
2. Päähenkilö saapuu heti estraadille. Heti ilmenee, että tarina on kerrottu hänkertojalla imperfektissä.
3. Päähenkilön lyhyt kuvaus elävästi.
4. Lukijalle vihjaus siitä mitä hän voi tarinalta odottaa.
5. Toinen päähenkilön kuvaus, jossa haluan tuoda esille, että tarinassa on sekä huumoria (hilpeys) että vakavia (vakavuus) piirteitä. Kuvaus on tehty näyttämällä, ei kertomalla.
6. Sivuhahmon nopea esittely.
7. Sitten suoraan tarinan tapahtumiin.

Tarkoitus olisi kirjoittaa kiinnostavista hahmoista, jotka ovat heti tunnistettavissa. Juoni on monipolvinen, kuten voi odottaa yli 800-sivuiselta fantasiatrilogian ensimmäiseltä osalta.
In reply to an earlier comment
Zarnobil
December 11, 2018
Report this comment
Toi näytä, älä kerro on kyl välil vaikee. Helposti menee sielt missä rima on matalin.

Arvioisin tekstii, mutta en luota viel tarpeeks omii taitoihin, et uskaltaisin alkaa arvioimaa. Sen verran uskallan sanoo et sulla on selvästi taitoja ja tietoja tähän hommaa.

Ootko kirjottanu ton tarinan jo loppuu asti vai vielä kesken?

Ja täytyyki kokeilla noit selite juttuja oman tarinan alkuu. Sain uuden idean Vampyyrien Juoksuu (taas) ja päätin yhdistää ne kolme osaa yheks pidemmäksi tarinaks. Tarinan nimee en vaa osaa keksii ku ne kolme osaa keskittyy ihan eri asioihin. Vampyyrien Juoksun alku on jotenki tylsä ja ajattelin alottaa sen tällä kertaa prologilla. Sen lisäksi aattelin muuttaa tarinaa muutenki aika radikaalisti. Maailma ja hahmot pysyy samana, mutta juoni muuttuu. Voisin kokeilla tällä kertaa julkasta sen vasta kun se on valmis. Iskee aina joku ihmeen innostus ja sit on pakko julkasta vaikka teksti on viel kesken.

Onko sulla joku tavote milloin viimeistää haluisit julkasta vai kirjotatko omaa tahtia miten sattuu inspiraatio iskee? Joka tapauksessa toivotan onnea menestykseen :)
In reply to an earlier comment
Dhanne
December 11, 2018
Report this comment
Fantasiatarinani on siis moneen kertaan kirjoitettu, ja sen ensimmäinen versio valmistui noin kuusi vuotta sitten. Mutta tarina unohtui "pöytälaatikkoon" eli tietokoneen kovalevylle, en vain tuolloin jaksanut aloittaa työlästä editointiprosessia ja uudelleen kirjoittaa ensimmäisen kirjan noin 800 sivua.

Muutama kuukausi sitten päätin ottaa tarinan naftaliinista ja kirjoittaa sen kokonaan uudestaan. Tarinassa oli ainakin 25 hyvin pitkää lukua, ja olen nyt kirjoittamassa uudestaan lukua kuusi. Työtä on siis roimasti edessä. Kirjoitan harrastuksena, leipätyötä en ajatellut koskaan kirjailijana aloittaa. (Vain harva menestynyt kirjailija tulee kirjailijan palkalla toimeen.) Kirjoitan siis tätä toisen työn ja jaksamisen rajoissa, mutta viime kuukaudet olen ollut aktiivinen ja inspiroitunut. Tiedän kokemuksesta, että inspiraatio ei kestä loputtomuuksiin. Joskus täytyy kirjoittaa, vaikka ei jaksaisi tai haluaisi tai olidi iskenyt niin sanottu tyhjän paperin kammo.

Jos opiskelu ja englanti taipuvat, lukisin sinuna tosiaan kirjoitusoppaan. Yksikin hyvä opas auttaa aika tavalla ymmärtämään kirjoittamista ja kirjoittamaan oikein. Mielestäni Jack M Bickham - 38 Most Common Fiction Writing Mistakes (And How To Avoid Them) on erinomainen teos parempaan tarinankerrontaan. Siinä on lyhyitä lukuja, jotka pureutuvat seikkaperäisesti ongelmakohtiin. Nopeasti googlaamalla sitä ei ole enää saatavilla muuten kuin kirjakaupoissa.

Jos laitat viestiä sähköpostiini, lähetän kirjan sinulle. (Tiedosto avautuu ainakin Microsoft Edge -ohjelmalla.) Tarkastan sähköpostia todella harvoin, mutta jos laitat viestiä parin päivän sisällä, lähetän kopion kirjasta.
dhanne44@gmail.com
7 kohdetta - näytetään 1 - 7
Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS