Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
Perttelin penkillä - Kesäaikaan siirtyminen 2016-06-14 16:57:22 Alapo80
Arvosana 
 
4.0
Alapo80 Arvostellut: Alapo80    June 14, 2016
#1 Arvostelija  -   Kaikki arvostelut

Moikka Simeoni!

Kirjoitat hyvin! Virheitä ei juuri ole, ja pilkut olivat ainoa sellainen isompi, poimimisen arvoinen asia. Itse tarina oli minun makuuni aika laahaava ja raskas luettava. Se ei takoita, että se olisi huono. Se tarkoittaa ainoastaan sitä, että se ei sopinut minun seikkailu, väkivalta, scifi ja fantasia maailmaani :)

Miksi olet valinnut päähenkilön nimeksi Pertteli? Minulle tuli koko ajan siitä mieleen se urheiluseura Perttelin Peikot. Se on myös jollsin tavoin vanhanaikainen, taiteellisuushakuinen ja minun suuhuni kuiva nimi :) Olisi ollut mukava tietää, minkä nimen olisit antanut naiselle, jos tarina olisi vaatinut hänen nimeämistään.

Lähtökohtaisesti aina ennen mutta - sanaa tulee pilkku. Kuten muidenkin konjunktioiden eteen. Viittaan nyt muun muassa tuohon virkkeeseen, joka alkaa "Ei hän ollut äreä mies,...". Siinä mutta sanat erottavat virkkeen sisäisiä lauseita toisistaan, ja mielestäni tuolloin pilkkua tulee käyttää.

Minua jäi hieman kaivamaan, että oliko tässä tarkoitus paneutua Perttelin maailmaan ja hänen kokemaansa muutokseen, vai Perttelin ja naisen väliseen kontaktiin? Molemmista on kolme kappaletta. Jäin myös hieman kaipaamaan tietoa mitä Perttelille oli puhuttu, sillä hän vaikuttaa vanhankansan jurolta ukolta, joten mielestäni hänen suhtautumisestaan eri aiheisiin olisi ollut mielenkiintoista lukea. Olet selvästi funtsinut ukon luonnetta, joten tähän olisit varmasti saanut hyviä mielikuvia.

Kiitos!

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
10
Report this review

Kommentit

2 kohdetta - näytetään 1 - 2
Järjestys 

June 20, 2016
Report this comment
Kiitoksia paljon kehittävästä palautteesta. Olen kirjoittanut satoja sivuja asiatekstiä mutta tämä oli ensimmäinen kaunokirjallinen tuotos sitten yo-kirjoitusten (noin 20v sitten), joten mukava kuulla kannustavaa palautetta.

Joo, vauhti tästä oli kaukana, eikä varmasti istu kaikkien makuun. :-) Tarkoituksena oli tehdä pieni tunnelmallinen tuokiokuva, joka sisältää myös syvällisemmän havainnon ihmisen toiminnasta. Ilokseni huomasin, että Arska kommenttinsa perusteella oli löytänyt sen ajatuksen ja tunnelman, jota tavoittelin.

Ymmärrän, että kohtaus saattaa vaikuttaa hieman irralliselta. Haaveissa olisi kirjoittaa novellikokoelma Perttelin tuokioista, seuraava osa on jo tekeillä. Tarkoituksena olisi myös syventää hahmoa tuokioiden ohessa, seurata kuinka väsähtänyt ja elämään jo hieman tympääntynyt vanhemman puoleinen mies löytää uuden riemun elämään. Myönnetään, ei mikään originaalein asetelma mutta jos siihen oman näkökulman löytäisi. :-)

June 22, 2016
Report this comment
Heh. Tarkoitit varmaankin "seikkailu-, väkivalta-, scifi- ja fantasiamaailmaani".
2 kohdetta - näytetään 1 - 2
Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS