Käyttäjätunnus:

Salasana:

Liity! Apua

Review Detail

 
 
Ihan Yksin 2016-08-07 18:02:31 Lorenzia
Arvosana 
 
2.5
Lorenzia Arvostellut: Lorenzia    August 07, 2016
Top 50 Arvostelijat  -   Kaikki arvostelut

Teksti oli yleisesti ottaen ihan sinällään sujuvaa. Muutamia pilkkuvirheitä ja kirjoittamisen teknisiä asioita kannattaa korjailla. Teksti oli ehkä hivenen lyhyt ja jää pintapuoliseksi. Liisan loukkaantumisen syy jää hieman etäiseksi, kun hän kokee selkeästi tulleensa kovin satutetuksi.

Kirjoittaessa kannattaa välttää fraasia "alkaa tehdä jotakin". Kuten kirjoitat muun muassa "Hän alkoi kävellä nopeammilla askelilla..." voisiko sanoa "Hän kiristi askeliaan päästäkseen nopeammin pois kotipihasta" tai "Hän asteli ripeämmin poispäin kotipihastaan" On varmasti parempiakin tapoja muotoilla asia, mutta ihan vaan esimerkkinä.

Myöskään henkilön ajatuksia ei ole tarpeen merkitä lainausmerkkeihin.

Aikamuodoissa kannattaa myäs olla tarkkana, tekstin lopussa lipsut välillä preesensiin, vaikka muu teksti on imperfektissä.

"Yhtäkkiä Liisa siirtää vasemman käden veitsen oikean ranteen päälle" Tuon lauseen ilmaisisin ihan näin "Yhtäkkiä Liisa siirsi veitsen oikean ranteen päälle". Liisalla on vain kaksi kättä, joten veitsen on pakko olla vasemmassa kädessä, jos se laitetaan oikean käden ranteen päälle.

Jatka kuitenkin kirjoittamista, pienellä hiomisella tulee varmasti todella hyvää tekstiä :)

Oliko tämä arvostelu hyödyllinen? 
10
Report this review

Kommentit

2 kohdetta - näytetään 1 - 2
Järjestys 
Mishameiitto
August 08, 2016
Report this comment
Kiitos kovasti arvostelusta. Olen huomannut että minulla helpommin nuo aikumuodot lipsuvatkin, mutta harjoitus tekee mestarin.

Tekstissä Liisan loukkaantumisen syy on tarkoituksella pimennossa. Halusin antaa lukijoille hieman oman ajatuksen valtaa. Monet tytöt kokevat loukatuksi tulemisen seurustelusuhteessa, monista eri syistä. Tarinan Liisa on kuitenkin yksinäinen tyttö, joka toivoo kovasti tapaavansa rakastamaansa poikaa, mutta joka kerta Liisan pyytäessä tapaamista poika kieltäytyy. Liisa tuntee olevansa huonompi kuin muut tytöt ja hänen itsetuntonsa laskee. Myös hänen tuntemansa tuska on psyykkistä kipua ja hän haluaisi että se hellittäisi nopeammin. Mutta hän ei ole riittävän rohkea, lopettamaan omaa elämäänsä.

Lainausmerkit, joista huomautit tulee siitä kun olen lukenut monia ulkomaisia novelleja ja niissä kirjoittajilla on omat kirjoitustyylinsä ja kerran näin yhdessä että ajatukset oli laitettu lainausmerkkeihin ja varsinainen puhuminen oli väliviivalla. Jotenkin siitä tuli itselle tapa.

Olen kirjoittanut paljon ja rakastan hahmojen luomista. Ideoita minulla riittää, vaikka muille jaettavaksi. Tiedän, että minulla tulee helposti virheitä ja tämänkin tekstin laitoin tänne, vain koska tämä oli lyhyt ja halusin tietää ulkopuolisen näkökulman. En ollut näyttänyt tarinaa aiemmin kenellekään, joten sitä ei oltu valmiiksi tarkastettu kunnolla virheitten varalta. Itselläkin taisi jäädä virheiden karsiminen tekemättä.

Kiitos vielä, että jaksoit arvostella lyhyen kirjoitukseni. Minulle palaute on tärkeää, koska kun muut kertovat mielipiteensä harjoittelen virheitteni korjaamista ja teen parhaani, että muut pitäisivät kirjoituksistani.
In reply to an earlier comment
Lorenzia
August 08, 2016
Report this comment
Tsemppiä jatkoon, kirjoitat hyvin! :) Ajatusten merkitseminen lainausmerkkeihin oli minulle uutta, aina sitä siis oppii - puolin ja toisin.

Kirjoittaminen on siitä kivaa, että aina voi kehittyä. Toisen tekstistä on helpompi nähdä heikkoudet kuin omastaan. Omalle tekstille tulee sokeaksi. Siksi itsekin toivon kovasti palautetta kirjoituksistani :)
2 kohdetta - näytetään 1 - 2
Powered by JReviews
KIRJOITA   ARVOSTELE    JULKAIS